اخبار ایران

آخرین اظهارنظر وزیر ارتباطات: مقدمات فعالیت قانونی استارلینک در ایران برداشته شده است

آمار دقیقی از دریافت‌کنندگان اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران نداریم ولی قدم‌های خوبی برداشته شده است

وزیر ارتباطات می‌گوید قدم‌های خوبی برای قانونی شدن فعالیت استارلینک در ایران برداشته شده است و اینترنت ماهواره‌ای برای روستاهای ایران مفید است.

در یک هفته اخیر و پس از انتشار خبر تذکر اتحادیه جهانی مخابرات به استارلینک برای غیرمجاز بودن ارائه سرویس در ایران، اظهارنظرهای زیادی پیرامون فعالیت استارلینک صورت گرفت.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات هم چندین بار جلوی دوربین به سوالات خبرنگاران در این ارتباط پاسخ گفتند و روی نظر قبلی خود مبنی بر استقبال از اینترنت ماهواره‌ای در ایران به شرط رعایت قواعد سرزمینی و دریافت مجوزهای لازم، تاکید کردند.

استارلینک وزیر ارتباطات

در آخرین اظهارنظر، وزیر ارتباطات در حاشیه نشست وزرای ارتباطات عراق، پاکستان و ایران، باز هم در جمع خبرنگاران درباره استارلینک این‌طور گفت:

«ما از فعالیت پلتفرم‌های خارجی و ارائه‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای منوط به اینکه قواعد کشور را رعایت کنند استقبال می‌کنیم.»

او ادامه داد:

هفته گذشته در اجلاس RRB ITU که تقریبا بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در حوزه ارتباطات رادیویی ذیل اتحادیه جهانی مخابرات است با پیگیری جمهوری اسلامی ایران، استارلینک را مکلف کردند برای فعالیت در ایران اقدام به اخذ مجوز کند.

وزیر ارتباطات در ارتباط با تعداد دقیق دیش‌های استارلینک در ایران نیز اشاره کرد آمار مشخصی نیست.

او گفت قدم‌های خوبی برای فعالیت قانونی استارلینک در ایران برداشته شده است:

ارائه‌دهنده در ایران نیست و ارقام مختلفی ذکر می‌شود اما آمار دقیقی وجود ندارد. فکر می‌کنم قدم‌های خوبی برداشته شده. همین که استارلینک مجبور شده از ایران مجوز بگیرد خوب است و در قدم بعدی باید مجاب شود.

به اعتقاد زارع‌پور، این اقدام ITU مقدمه‌ای برای فعالیت قانونی استارلینک در ایران است. البته، او می‌گوید اینترنت ماهواره‌ای هیچ‌گاه جایگزین اینترنت فیبر نوری نمی‌شود.

فعالیت استارلینک در ایران؛ توهم یا واقعیت؟

دیش اینترنت ماهواره ای استارلینک

چند روز پیش، اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) به شرکت اسپیس‌ایکس پیشنهاد داد برای ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در مرزهای ایران، مجوزهای لازم و قانونی را اخذ کند.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند این مصوبه، برای استارلینک الزام‌آور نیست.

اصولا ITU در جایگاه اجبار کردن شرکت‌ها به یک مسئله نیست و صرفا بر صحت ارتباطات و استانداردها و رعایت قوانین نظارت دارد.

برخی دیگر می‌گویند این مصوبه می‌تواند استارلینک را به سوی مذاکره با مقامات ایرانی و ارائه قانونی اینترنت ماهواره‌ای سوق دهد.

زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهیم می‌گوید چند صد روستای ایران فاقد دسترسی به اینترنت پر سرعت هستند.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک یا هر ارائه‌دهنده دیگری می‌تواند این بازار را هدف قرار دهد و آن‌ها نیز استقبال می‌کنند.

هنوز از سوی ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس یا مدیران دیگر این شرکت و همین‌طور استارلینک، واکنش و پاسخی به مصوبه اتحادیه جهانی مخابرات و اظهارنظرهای وزیر ارتباطات صورت نگرفته است.

در آخرین تست‌ها، سرعت آپلود اینترنت استارلینک به ۱۳۳ مگابیت و سرعت دانلود به بالای ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

بسیاری از شهروندان امریکایی، اینترنت استارلینک را بر اینترنت ثابت ترجیح می‌دهند و اعتقاد دارند سرعت و کیفیت این سرویس بهتر است و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا