اخبار جهان

گاوهای مزرعه‌ای در انگلیس به ۵G متصل شدند

در انگلیس، گاوها زودتر از مردم به شبکه‌ ۵G متصل شدند.

یک مزرعه و گاوداری در جنوب کشور انگلیس که سابقه استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای افزایش بهره‌وری را دارد؛ ۵۰ گاو شیرده خود را به قلاده‌های هوشمندی مجهز کرده است که به شبکه ۵G متصل شده و با سرعت بالایی تبادل داده دارند.

این قلاده‌ها سیسنم شیردوشی خودکار گاوداری را کنترل و رضد می‌کنند. هنگامی که یک گاور وارد باکس شیردوشی می‌شود؛ قلاده هوشمند به دستگاه روباتیک شیردوشی گزارش می‌دهد که فعالیت شیردوشی را آغاز کند.

شرکت سیسکو برای آزمایش و نمایش عمومی سیستم‌های شبکه‌ روستایی مبتنی بر ۵G خود، این گاوداری را به قلاده‌های ۵G مجهز کرده است.

سیسکو این فناوری را در سه محیط روستایی امتحان و ارزیابی و امکان دسترسی کشاورزان این مناطق را به تجهیزات نظارتی متصل به ۵G فراهم کرده است. قلاده‌های گردن و نیز برچسب‌های هوشمندی که روی گوش نصب می‌شوند، داده‌های بیومتریک را به ناظران منتقل می‌کنند تا آن‌ها بتوانند گله را از مسافت دور رصد کنند.

مزارع مذکور محیطی بسیار بزرگ و گسترده‌ای دارند و گاوها بیشتر وقت‌ها، درحال رفت‌و‌آمد بین چراگاه‌ها و مزرعه‌ها هستند تا کشاورزان بتوانند آن‌ها را راحت‌تر بدوشند یا معاینه کنند. سیسکو می‌گوید کشاورزان با استفاده از قلاده‌های ۵G می‌توانند حیوانات را در هر وقت و بدون هیچ لمس فیزیکی معاینه کنند.

گاوداری هوشمند؛ اتصال همه حیوانات به ۵G

این ساده‌ترین استفاده و کارکرد ۵G در یک گاوداری است. قلاده‌های ۵G می‌توانند در آینده اطلاعات بسیار زیادی از گاو شیرده جمع‌آوری و به سرورهایی مخابره کننده تا پس از تجزیه و تحلیل آن‌ها، طرح‌هایی برای بهبود و افزایش شیر یا چربی و پروتئین درون شیر گاو به دست آید.

مثلا، قلاده‌های ۵G می‌توانند تغذیه، حرکت، مسافت طی شده، نوع خوراک، مصرف آب، مصرف املاح معدنی و مشکلات گاو را گزارش کنند. همین‌طور، مدت زمان شیردوشی، میزان شیر روزانه یا مشکلات دیگری مانند ورم پستان یا آلوده بودن شیر و بافت‌های شیرده را به گاودارها گزارش دهند.

مهندسان سیسکو از این طریق می‌خواهند سرعت انتقال اطلاعات میان سنسورها و دستگاه‌های مخابراتی نصب شده در مزرعه و گاوداری را ارزیابی کنند.

برای سیسکو اهمیت زیادی دارد که راه‌کارهای روستایی او از سرعت انتقال اطلاعات مناسبی برخوردار باشند. پیش از این، از بسترهای ۴G LTE برای انتقال اطلاعات از سنسورها به دستگاه‌های سرور استفاده می‌شد ولی ۵G هم سریع‌تر و هم با تاخیر کمتر است.

سیسکو هدف دیگری هم در این پروژه دارد. می‌خواهند نشان بدهد چگونه ۵G می‌تواند صنایع سنتی که چندان انتظاری ازشان نمی‌رود را دستخوش تغییر و دگرگونی کند یا روی بهره‌وری آن‌ها تاثیرگذار باشد.

سیسکو در فازهای بعدی می‌خواهد تمام ۱۸۰ راس گاو این مزرعه را به شبکه‌های موبایل نسل پنجم متصل کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا