فناوری

لپ‌تاپ و اسمارت‌فون لای‌فای با سرعت یک گیگابیت در MWC 2019

در رویداد MWC 2019 از گوشی‌های وای‌فای ۶ و ۵G رونمایی شد. 

اسمارت‌فون‌هایی که وعده دسترسی به وای‌فای و دیتای چند گیگابیتی را می‌دهند و یک جهش بزرگ در ارتباطات بی‌سیم خواهند بود.

اما اتفاق ویژه دیگری که برای وای‌فای رخ داد؛ رونمایی از گجت‌های لای‌فای (LiFi) بود.

شرکت PureLiFi به عنوان یکی از توسعه‌دهنده‌گان فناوری لای‌فای، لپ‌تاپ و اسمارت‌فونی به نمایش گذاشت که می‌توانستند با استفاده از نور لامپ سرعت انتقال اطلاعاتی ۱ گیگابیتی داشته باشند.

در فناوری لای‌فای که به مرور جایگزین وای‌فای می‌شود؛ اطلاعات به جای سیگنال بر بستر نور منتقل می‌شوند. دستگاه‌ها با نور با یکدیگر ارتباط داشته و مثلا از یک لامپ LED اینترنت می‌گیرند.

امید به سال ۲۰۲۰

گجت‌های قبلی لای‌فای ساخته شده توسط آزمایشگاه‌های PureLiFi سرعت دانلودی ۴۲ مگابیت به نمایش می‌گذاشتند ولی اکنون شاعت سرعت دانلود ۱ گیگابیتی و و سرعت آپلود ۳۵۰ مگابیتی هستیم.

شرکت PureLiFi یک دستگاه گیرنده/فرستنده لای‌فای را روی لپ‌تاپ HP 17 ca0007na نصب کرده است که جای کمتری نسبت به دستگاه‌های لای‌فای قبلی می‌گیرد. دستگاه‌های جدید تقریبا نصف گذشته شده‌اند که نویدبخش روزهای خوب آینده و عملیاتی شدن لای‌فای است.

سال گذشته، اپراتور مخابراتی O2 با همکاری PureLiFi یک دانگل لای‌فای به نام LiFi-XC طراحی کردند. در رویداد کنفرانس جهانی موبایل بارسلونا شاهد نصب این دانگل لای‌فای روی گوشی گلکسی S5 بودیم.

ده‌ها شرکت و استارتاپ از جمله کسب‌وکارهای Light Fixtures Lucibel و Zumtobel برای بهبود دانگل LiFi-XC با آزمایشگاه‌های PureLiFi همکاری می‌کنند.

فناوری لای‌فای می‌تواند اطلاعات را بر بستر نور با سرعت و امنیت بیشتر منتقل کند. پهنای‌باند فراهم شده روی لای‌فای بسیار بزرگ‌تر از وای‌فای است و مصارف استفاده آن در شهرها و اینترنت هوشمند گسترده‌تر می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود لای‌فای تا سال ۲۰۲۲ وارد بازار شود و روی دستگاه‌هایی مانند سامسونگ گلکسی اس ۱۳ یا آیفون XIV دیده شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا