محصولات شبکه

نت‌گیر و AT&T اولین روتر هات‌اسپات شبه ۵G را عرضه کردند

دو شرکت نت‌گیر و AT&T با همکاری یکدیگر اولین هات‌اسپات موبایل برای شبکه‌های شبه ۵G را عرضه کردند. 

چندی پیش، اپراتور مخابراتی بزرگ و معروف AT&T امریکا یک سرویس جدید به نام «۵G Evolution» عرضه کرد که سرعت آن بیشتر از سرعت شبکه‌های موبایل ۴G LTE است. این اپراتور مخابراتی گفت دستگاه‌هایی مانند گوشی سامسونگ گلکسی اس ۸ می‌توانند روی این شبکه کار کنند. 

در واقع؛ دستگاه‌هایی که از مودم LTE Cat.16 سود ببرند؛ مشتری این سرویس هستند. از سوی دیگر؛ نت‌گیر یک مودم با تراشه اسنپدراگون X16 LTE Modem کوالکام رونمایی کرده بود که سرعت یک گیگابیت بر ثانیه را روی شبکه‌های موبایل به نمایش می‌گذاشت و اصطلاحا مجهز به قابلیت Gigabit LTE بود.

اکنون؛ این دو شرکت سرویس و محصول خود را با هم ترکیب کردند و یک روتر هات‌اسپات جدید به نام nighthawk lte mobile hotspot router روانه بازار می‌کنند.

کمی بیشتر از ۴G ولی نه ۵G

این روتر از همان مودم X16 کوالکام و تراشه تک هسته‌ای با سرعت ۱.۲ گیگاهرتز سود می‌برد. در بخش شبکه‌های موبایل از از ۴G LTE و ۴G و ۳G-UMTS سود می‌برد و در بخش شبکه‌های وای‌فای از هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز سود می‌برد. مجهز به استاندارد ۸۰۲.۱۱ac است و می‌تواند تا ۲۰ دستگاه یا کاربر همزمان را روی وای‌فای پشتیبانی کند. 

این روتر یک شیار سیم‌کارت میکرو دارد و از درگاه‌های ارتباطی اترنت RJ45 یک گیگابیت و درگاه USB-C برای شارژ استفاده می‌کند. یک باتری ۵۰۴۰ میلی‌آمپری هم دارد. دو آنتن خارجی TS-9 برای ارتباطات موبایل بدان وصل می‌شود که اختیاری است. 

اندازه این مودم روتر کوچک است و فقط ۲۴۰ گرم وزن دارد تا برای حمل و نقل سبک و آسان باشد. یک صفحه‌نمایش ۲.۴ اینچی دارد که اطلاعات شبکه موبایل و وای‌فای را به همراه کلی اطلاعات مفید دیگر در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

همان‌طور که گفتیم روی شبکه‌های موبایل سرعت دانلود یک گیگابیت و سرعت آپلود ۱۵۰ مگابیتی دارد. روی شبکه‌های وای‌فای از MIMO 4×4 سود می‌برد و مجهز به یک شیار حافظه میکرواس‌دی هم هست تا قابلیت‌های ذخیره‌سازی هم داشته باشد.

شرکت AT&T روی این روتر یک سرویس دو ساله اینترنت موبایل «۵G Evolution» می‌دهد. سایت‌های مختلف گزارش دادند که سرعت این سرویس کمی بیشتر از یک سرویس ۴G LTE پیشرفته است و عملا ۵G نیست.

طبق استانداردهای معرفی شده؛ شبکه‌های ۵G باید سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه داشته باشند و هزار برابر سریع‌تر از شبکه‌های ۴G کار کنند. طبق گزارش‌ها؛ ظاهرا این سرویس فقط ۱۰ الی ۱۵ مگابیت بر ثانیه بیشتر از ۴G است.

قیمت این روتر به همراه دو سال سرویس AT&T فقط ۵۰ دلار اعلام شده است که بسیار پایین و مقرون‌به‌صرفه است. قیمت دستگاه به تنهایی روی سایت‌های دیگر حدود ۳۶۰ دلار است.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا