وای‌فای

۱۳ روتر بی‌سیم با طراحی عجیب و غریب که خانه شما را زیباتر می‌کنند

معمولا منتظر ظاهر و طراحی عجیب و غریب در روترهای بی‌سیم نیستیم. سال‌ها است که این روترها با یک طراحی یکسان ساخته و روانه بازار می‌شوند. طراحی مستطیل‌ شکل که چراغ‌های LED در جلو و درگاه‌های ارتباطی و آنتن‌ها در پشت هستند. حالا؛ گاهی یک شرکت اندازه روتر را بزرگ‌تر و شرکت دیگر نوع طراحی آنتن‌ها را تغییر می‌دهد یا شاهد ترکیب رنگ و برجستگی‌هایی در بخش‌های مختلف هستیم اما قاعده کلی همان است. 

در یک سال اخیر و با ورود سیستم‌های مش وای‌فای و روترهای بی‌سیم هوشمندی که مخصوص خانه‌های هوشمند و کاربران خانگی هستند؛ اتفاق خوش‌آیند و هیجان‌انگیزی هم در طراحی روترهای بی‌سیم رخ داده است و شاهد هستیم که مدل‌هایی با طراحی متفاوت و البته منطقی و هدف‌دار روانه بازار شدند. روترهای جدید می‌توانند زیبایی و نمای بهتری به خانه شما بدهند و دیگر مردم به دنبال پنهان کردن‌شان نیستند. می‌توانید با افتخار در دکوراسیون خانه یا میز تلویزیون و نهارخوری قرار داده و به میهمان‌ها نشان دهید. 

در مطلب زیر؛ می‌خواهیم نگاهی به ۱۳روتر متفاوت از نظر طراحی و ظاهر داشته باشیم. مطمئنا این‌ها تنها روترهای عجیب و غریب دنیا نیستند و با جست‌وجو در اینترنت می‌توان مدل‌های دیگری هم پیدا کرد. به علاوه، باید منتظر معرفی روترهای جدید در ابتدای سال میلادی باشیم و ببینیم کدام شرکت از خلاقیت خود برای طراحی روترهای بی‌سیم متفاوت بیشترین استفاده را برده است:

۱- روتر بی‌سیم Starry Station Wireless AC

این روتر با طراحی مثلثی و صفحه‌نمایش لمسی ۳.۸ اینچی یکی از خاص‌ترین روترهای بی‌سیم دنیا است. این نمایشگر استفاده و مدیریت روتر را بسیار آسان‌ کرده است. با این نمایشگر می‌توانید بسیاری از تنظیمات وای‌فای را به صورت تعاملی با روتر انجام دهید و دیگر از شر پنل مدیریتی تحت وب خلاص شوید. این روتر از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac و فناوری‌هایی مانند MIMO و Beamforming پشتیبانی می‌کند و می‌تواند ابزارهای مختلفی برای کنترل کاربران متصل به وای‌فای و کنترل فرزندان در استفاده از اینترنت به شما هدیه بدهد. 

۲- روترهای مش وای‌فای Plume

در نگاه اول به نظر نمی‌رسد که روتر بی‌سیم باشند و بیشتر شبیه به گجت‌هایی برای بازی کودکان هستند. اما این روترهای مش وای‌فای می‌توانند به طور مستقیم به پریزهای برق دیوارهای خانه متصل شده و وای‌فای و اینترنت را به اشتراک بگذارند. تعدادی از این روترهای بسیار کوچک را خریداری کرده و در هر اتاق و سالن خانه نصب می‌کنید. این روترها با یکدیگر همکاری و هماهنگ شده و سیگنال‌های وای‌فای را تقویت می‌کنند. با اپلیکیشن‌های موبایل مدیریت می‌شوند و هریک دوبانده و سرعتی ۱۲۰۰ مگابیتی دارند. 

۳- روترهای مش وای‌فای Luma

یک سیستم مش وای‌فای دیگر اما با طراحی مناسب خانه‌های هوشمند و استفاده در همه اتاق‌ها و سالن‌های خانه. طراحی شش ضلعی روتر بی‌سیم تا همین یک سال پیش یک تصور محال بود اما اکنون دارد به یک روند عادی تبدیل می‌شود. این روترها می‌توانند با انواع بلندگوهای هوشمند و دستیارهای شخصی دیجیتالی هماهنگ شوند و گجت‌های خانه‌های هوشمند را مدیریت نمایند. این روترها در رنگ‌های مختلف طراحی شده‌اند تا بتوانید برحسب سلیقه خودتان یک رنگ را انتخاب کنید. تصور می‌کردید بتوانید خودتان رنگ روتر بی‌سیم‌تان را انتخاب کنید؟

۴- روتر شیائومی Mi Router Mini

شیائومی همانند دیگر تجهیزاتی که طراحی می‌کند؛ روترهای بی‌سیم و تجهیزات شبکه بسیار زیبا و ظریفی طراحی و روانه بازار کرده است. تمام روترهای بی‌سیم این شرکت از یک طراحی خاصی استفاده می‌کنند که در نمای اول به نظر نمی‌رسد یک محصول شبکه باشند. بسیار کوچک و قابل حمل هستند و ساده طراحی شدند. اما روتر Mi Router Mini سرآمد این طراحی‌ها است و از وای‌فای دو بانده با دو درگاه LAN و یک درگاه WAN استفاده می‌کند. سرعت این روتر ۱۲۰۰ مگابیت است و دو آنتن خارجی دارد. همان‌طور که می‌بینید در رنگ‌بندی بسیار متنوعی تولید شده و این قدر کوچک و ظریف است که در هر کجای خانه می‌تواند قرار بگیرد.

۵- روتر بی‌سیم ایسوس Blue Cave

جدیدترین روتر بی‌سیم ایسوس و متفاوت‌ترین روتر این شرکت است. برخی این روتر را غیرعادی‌ترین روتر بی‌سیم می‌دانند چون دقیقا وسط دستگاه یک حفره تو خالی آبی رنگ وجود دارد که بیشتر شبیه به حفره‌های داستان‌های افسانه‌ای است. روتر Blue Cave در رده روترهای دوبانده پرسرعت و نسل جدید AC2600 و برای خانه‌های بسیار بزرگ مناسب است. حداکثر سرعت این روتر روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر ۸۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۱۷۳۴ مگابیت می‌رسد. دورتادور حفره آبی رنگ آنتن رادیویی چیده شده است. 

۶- روترهای امنیتی سیمانتک

شرکت سیمانتک نیز شانس خودش را در طراحی روترهای خاص با تاکید بر ویژگی‌های امنیتی آزموده و یک روتر شبیه به الماس طراحی کرده است. این روترها از سرعت ۲.۵ گیگابیت روی هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز سود برده و مجهز به چهار درگاه LAN، یک درگاه WAN و دو درگاه USB 3.0 هستند. این روترها می‌توانند دستگاه‌های متصل به وای‌فای را شناسایی و اسکن کرده؛ آسیب‌پذیری‌های آن‌ها را گزارش و سعی در امن‌سازی آن‌ها کنند. برای مقابله با بسیاری از حملات شبکه و اینترنت ابزارهای مناسبی دارند و این تهدیدات را قبل از وقوع شناسایی و گزارش می‌کنند. 

۷- روتر اوپن‌سورس Lylo

این روتر جالب می‌تواند با لمس شدن تلفن هوشمند یا دستگاه‌های دیگر شما را به وای‌فای متصل کند. طراحی آن به هر چیزی شباهت دارد غیر از اینکه یک روتر بی‌سیم باشد. همانند دیگر روترهای بی‌سیم از درگاه‌های LAN و USB سود می‌برد و می‌تواند به عنوان یک هاب مرکزی در خانه‌های هوشمند و سیستم‌های اینترنت اشیا کار کند. چراغ‌های هوشمند را مدیریت و سنسورهای حرارتی را کنترل خواهد کرد. 

۸- روترهای مش وای‌فای AmpliFi HD

بسیاری از سایت‌ها این روتر را بهترین سیستم مش وای‌فای خانگی می‌دانند. این سیستم شامل یک روتر اصلی و دو روتر توسعه‌دهنده است. صفحه‌نمایش زیبای آن می‌تواند اطلاعات جالبی به شما در حین کار با وای‌فای بدهد. سرعت این روتر به ۵.۲۵ گیگابیت می‌رسد و ۱۸ کاربر را به طور همزمان پشتیبانی می‌کند. طراحی ساده‌ای دارد ولی با روترهای معمولی بسیار متفاوت است. حتا چینش درگاه‌های ارتباطی این روتر در پشت آن نیز متفاوت از روترهای معمولی است. جزو روترهایی است که می‌تواند قشنگی طراحی دکوراسیون خانه شما را چندین برابر کند. 

۹- روتر بی‌سیم امنیتی Gryphon

شبیه ساختمان‌های با طراحی‌ و معماری‌های هنری و سبک‌های خاص تاریخی است. این روتر قرار است از شبکه شما محافظت کند و یک روتر بی‌سیم امنیتی است. یک شرکت استارتاپی این روتر بی‌سیم را طراحی کرده و روی سایت کیک‌استارتر برای جمع‌آوری سرمایه و تولید انبوه گذاشته است. این روتر بی‌سیم از شش آنتن بی‌سیم و استاندارد ۸۰۲.۱۱ac سود می‌برد و با اپلیکیشن‌هایی که دارید می‌تواند وب‌گردی شما و دیگر اعضای خانواده را امن کند. 

۱۰- روتر بی‌سیم Keewifi kisslink

یکی از خلاقانه‌ترین روترهای بی‌سیمی است که می‌شناسیم. طراحی و ظاهر عجیبی دارد و انگار دارد با شما حرف می‌زند یا برایتان ناز می‌کند. برای اتصال به این روتر نیازی به رمزعبور ندارید و کافی است گوشی موبایل را بالای سر روتر بگیرید تا به طور خودکار به وای‌فای متصل شوید. پردازنده این روتر Atheros AR9341 است و تک بانده است. از MIMO 2×۲ استفاده می‌کند و دو آنتن با قدرت ۲ دسی‌بل دارد و درگاه‌های ارتباطی آن یک MicroUSB به همراه یک درگاه اترنت LAN است. از فناوری Beamforming پشتیبانی می‌کند و با استفاده از اپلیکیشن‌های اندروید و آی‌او‌اس از راه دور مدیریت می‌شود.

۱۱- روتر بی‌سیم Betterspot

یک روتر امنیتی دیگر است که از یک VPN خودکار و توکار سود می‌برد. این روتر می‌تواند وب‌گردی شما را امن کند و از تمام دستگاه‌های متصل به وای‌فای مراقبت نماید. با غالب سیستم‌عامل‌های دنیا سازگار است و اندازه بسیار کوچکی دارد تا به راحتی قابل حمل باشد. 

۱۲- روتر بی‌سیم Torchgigabit

بیشتر شبیه به هنرهای دستی چوبی است اما این‌طور نیست و باز هم یک روتر بی‌سیم برای محافظت از شبکه وای‌فای و وبگردی اعضای خانواده به‌خصوص کودکان است. این روتر ۶ آنتن داخلی پرقدرت دارد و می‌تواند مساحتی حدود ۲۵۰ مترمربع را زیر پوشش وای‌فای قرار دهد. سرعت وای‌فای آن روی هر دو فرکانس مجموعه به یک گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. 

۱۳- روتر بی‌سیم Veiltower

آخرین روتری که می‌خواهم معرفی کنم؛ عجیب‌ترین طراحی را از آن خود می‌کند. این طراحی بی‌هدف نیست و ۱۱ آنتن خارجی همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید در بدنه آن استفاده شده‌اند تا بالاترین قدرت وای فای ممکن را به دست بدهند. می‌تواند تمامی دستگاه‌های متصل به وای‌فای را محافظت کند و به سادگی نصب و راه‌اندازی می‌شود؛ به‌طوری‌که نیازی به پیکربندی اولیه ندارد. از درگاه‌های LAN و WAN و USB سود می‌برد و با اپلیکیشن موبایل مدیریت می‌شود. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا