اخبار ایران

سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تولید مودم VDSL داخلی

حمایت ۵ جانبه برای جایگزین شدن مودم‌های ADSL با VDSL

دیروز ۱۲ مردادماه تفاهم‌نامه مشترکی میان  «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری»، «صندوق نوآوری و شکوفایی»، «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «شرکت مخابرات ایران» و «پست بانک ایران» برای تولید و توسعه مودم‌های VDSL در داخل ایران و جایگزینی با مودم‌های ADSL به امضا رسید.

در این قرارداد، شرکت مخابرات ایران باید مشخصات فنی خود را طی یک نامه رسمی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گزارش دهد و تا سه سال این مشخصات فنی تغییر نکنند.

در صورتی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی استانداردهای جدیدی وضع کند که با مشخصات فنی قبلی در تعارض باشد، این مساله به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نامه‌ای رسمی اعلام شده و با تایید این معاونت، استانداردهای جدید جایگزین استانداردهای قبلی خواهد شـد.

بر اساس این تفاهم نامه شـرکت مخابرات متعهد شده است که تعداد یک میلیون عدد مـودم VDSL به شرط تطابق کامل مشخصات تجهیزات تولیدی با مشخصات فنی و وجـود تقاضای سرویس در بازار، از شرکت‌های داخلی در مدت ۳ سال خرید کند و چنانچه شرکت دانش بنیـان در این حوزه محصـول تولید کند، شرکت مخابرات ایران به این شرکت‌ها در صورت برنـده شدن در مناقصه تضمین خریـد بـدون تغییر مشـخصات فنی را خواهد داد.

صندوق نوآوری قرار است تا سقف ۵۰ میلیارد تومان برای هر شرکت دانش بنیـان تولید کننـده تجهیزات مودم‌های VDSL، تسهیلات لیزینگ بانکی مطابـق با ضوابط و همچنین تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان برای موضوع مودم‌های VDSL برای کلیه شرکت‌ها اختصاص دهد.

علاوه بر آن در صورت طراحی داخلی چیپ مودم توسط شرکت‌های دانش بنیان و تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق تا ۷۰ درصـد از تقاضای یک میلیونی مودم‌های VDSL را تسـهیلات لیزینگ بانکی مطابـق با ضوابط و مقررات پرداخت خواهد کرد.

معاونت علمی نیز متعهد شد تا در صورت نیاز، هماهنگی‌های لازم را با دستگاه‌های مختلف کشور در حوزه‌های صنعتی در زمینه موضوع این تفاهم نامه انجام دهد.

علاوه بر مودم‌های VDSL، صندوق نوآوری و شکوفایی روی ساخت تجهیزات POTN داخلی نیز سرمایه‌گذاری می‌کند.

این تفاهم‌نامه در آخرین روزهای دولت دوازدهم منعقد شده است. همین‌طور، این روزها فضای مجازی ایران تحت تاثیر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مجلس، ملتهب و پرسروصدا است.

از سوی دیگر، چندین برند ایرانی مانند «یوتل» در حال تولید مودم‌های ADSL و VDSL داخلی هستند و می‌توانند ظرفیت‌های مورد نیاز مصرف داخلی برای مودم‌های رده پایین یک میلیون تومانی را جوابگو باشند اما مشکل اینجا است که توسعه زیرساخت اینترنت ثابت و ارائه پورت VDSL از سوی شرکت مخابرات و دیگر شرکت‌های FCP متوقف شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا