تاروپود

اینترنت ۵G تا دو هفته دیگر در تهران؛ شما موافقید یا مخالف؟!

دیروز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه افتتاح بزرگ‌ترین مرکزداده غرب و شمال غرب توسط همراه اول، دوباره خبر از راه‌اندازی اینترنت و شبکه ۵G در ایران و تهران داد.

آذری جهرمی در تاریخ ۱۷ خرداد ما برای اولین بار خبر داد که همراه اول در شهریورماه ۵ نقطه تهران را زیر پوشش اینترنت فایوجی می‌برد.

حالا، وزیر ارتباطات از رونمایی اولین شبکه فایوجی در تهران تا دو هفته دیگر خبر داده و باز هم تاکید کرده شهریور ماه ۵ نقطه تهران به اینترنت فایوجی مجهز می‌شود. به این معنی که کاربران دارای گوشی‌های موبایل ۵G می‌توانند در این نقاط به اینترنت ۵G وصل شوند.

شبکه‌های ۵G از چند سال پیش در کشورهای مخلف راه‌اندازی شدند و جدیدترین نسل شبکه‌های موبایل محسوب می‌شوند که از نظر سرعت، تاخیر و پارامترهای دیگر با شبکه‌های ۴G فاصله بسیار زیادی دارند.

همین‌طور، دیروز خبر رسید ایرانسل تجهیزات شبکه‌های فایوجی را وارد ایران کرده و تا دو هفته دیگر در مرکز تحقیقات مخابرات، اولین شبکه ۵G این اپراتور به طور آزمایشی روشن خواهد شد.

ایرانسل در شهریور ۹۶ نیز نخستین آزمایش موفقیت‌آمیز شبکه کامل ۵G در ایران را انجام داده است.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی

از دیروز که خبر راه‌اندازی اینترنت فایوجی در ایران تا دو هفته دیگر در شبکه‌های مجازی منتشر شده؛ کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های متفاوتی داشتند.

برخی کاربران تبریک گفتند و ذوق‌زده اعلام کردند منتظر فرا رسیدن این رویداد بزرگ در ایران هستند. 

برخی دیگر از کاربران مخالفت کرده و اعتقاد دارند هنوز شبکه‌های ۳G و ۴G در ایران به طور کامل پیاده‌سازی و اجرا نشدند؛ روستاها ۳G ندارند و کیفیت ۴G در شهرها خوب نیست؛ بعد چطور می‌خواهید ۵G راه‌اندازی کنید.

برخی نظرات کاربران را پای توییت وزیر ارتباطات با هم بخوانیم:

«نسل قبلی هارو بزرگشون کنید، ۵G پیشکش!»

«فایدش چیه وقتی برای استفاده ازش کلی باید هزینه کنیم»

«نسل ۳ هنوز به روستاها نرسیده»

«ایشالا که با نسل پنجم تلفن همراه تعرفه های بسته اینترنت گرون تر از الان نشه»

«همون نسل ۴ رو درست و حسابی و با سرعت واقعی به مردم برسونید نسل ۵ پیشکش»

«کار کارشناسی درست و حسابی روی تاثیر تشعشعات ۵g انجام شده؟»

«با دلار ۲۰ تومنی از کدوم وسیله ۵G ساپورت استفاده کنیم وزیر جان؟»

«تروخدا انقد با تکنولوژی پیش نرید من الان پول گوشی ۵جی ندارم»

«اینترنت ۱۰۰۰G هم بیاد ایران تا وقتی که این همه قطع و وصلی داریم، تا وقتی که این همه زیرساختا ضعیفه … الان من مثلا اینترنت های وب دارم ۱۶مگ بهم ۰.۱ مگ هم جواب نمیده»

«برای استفاده از ۵G باید چی داشته باشیم؟ تجهیزات خاصی لازم هست؟»

«ما هنوز۳G هستيم،LTE نشديم، بعد شما از۵G رونمايى مى كنيد»

چند سوال اساسی

فارغ از اینکه برای آمدن ۵G به ایران باید ذوق‌زده باشیم یا ناراحت و غصه‌دار.

و اینکه چرا الان دارد وارد ایران می‌شود و چرا زودتر راه‌اندازی نشده یا در این وضعیت چند درصد ایران می‌توانند کاربر اینترنت فایوجی باشند؛ برای فردی مانند من که فنی قضیه را نگاه می‌کند؛ پرسش‌های زیر مطرح است:

۱- قرار است ۵G روی کدام فرکانس‌ها راه‌اندازی شود؟ فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز یا فرکانس‌های میلی‌متری؟

۲- تعرفه اینترنت ۵G چقدر است؟ 

۳- حداقل و حداکثر سرعت اینترنت ۵G در ایران چقدر است؟ چون اگر قرار باشد در محدوده سرعت ۴G باشد؛ قضیه لوس شده و بی‌معنی است!

۴- چقدر طول می‌کشد تا کل شهر تهران و بعد شهرهای بزرگ زیر پوشش اینترنت فایوجی بروند؟

۵- مدیرعامل همراه اول گفته بود به طور رسمی، فایوجی تجاری را از سال ۱۴۰۰ عرضه می‌کنیم؛ آیا این راه‌اندازی فقط یک نمایش است و عملا کاربران نمی‌توانند از ۵G استفاده کنند؟

۶- آیا به فکر هزینه‌های سمت کاربر برای استفاده از ۵G هستیم؟ مثلا گوشی ارزان‌قیمت ۵G یا وارد کردن مودم و هات‌اسپات ۵G؟

و پرسش‌های دیگری که احتمالا به مرور باید منتظر جواب‌شان باشیم.

شما کاربر و خواننده عزیز سایت شبکه‌چی درباره راه‌اندازی اینترنت ۵G در ایران چه دیدگاهی دارید؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. با سلام.به نظرم فارغ از تمام مزایای ۵g در ایران دستگاه های که از ۵g پشتیبانی می کنند بسیار کم یابند و ان هایی هم که در ایران پیدا می شوند قیمت های نجومی دارند و عامه مردم توان پرداخت هزینه ی ان را ندارند.مثلا گوشی samsung s20 ultra که از ۵g پشتیبانی می کند قیمتی بالای ۲۰ میلیون تومان دارد و شخصا فکر می کنم حتی تا سال ۱۴۰۰ هم استفاده تجاری از ۵g بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.همان طور که سال هاست وعده ی اینترنت بر بستر فیبر نوری و vdsl را برای عموم می دهند ولی در عمل از ارایه ان نا توانند.دوما برای استفاده از ۵g باید پهنای باند زیادی به ان اختصاص یابد که طبعا هزینه ی سرویس را به طور چشمگیری افزایش می دهد.شاید ۵g تو ایران بیشتر برای قشر مرفه توجیه اقتصادی داشته باشد تا عموم جامعه.اگر vdsl و فیبر نوری طی سال های اینده رشد خوبی در بین مردم پیدا کند فکر نکنم تمایل چندانی به استفاده از ۵g در کشور باشد.اگر…..

  2. من که خودم عاشق تکنولوژیم و ذوق از این خبر؛ ولی با توجه به نوع برخورد حکومت ما با تکنولوژی های جدید و قوی و با سرعت بالا، زیاد به این موضوع خوشبین نیستم!
    بعدشم الان مودم همراه یا رومیزی ۵G هس توی بازار جهانی یا حتی ایران؟ اگه باشه معرفی کنین و قیمتاشم حتی شده به دلاری بگین ببینیم چقد باید خرج کنیم برا یه تست سرعت 🙂

  3. من موافقم راه اندازی ۵G هستم ولی از این طرف نباید مسئله اصلی که همان اینترنت ثابت تانوماست به حاشیه رانده شود. معلوم است که اینترنت همراه و اینترنت ثابت هر کدام کاربردهای خود را دارند ولی گسترش سرویس های جدید اینترنت ثابت بار زیادی از دوش اینترنت همراه بر می دارد. در شرایط امروز و فردای کشور ما اینترنت ثابت پرسرعت، با کیفیت و ارزان چیزی نظیر آب و برق و گاز و … است نه فقط یه امکان لوکس برای گیمرها.

    1. الحق که بهترین سخن را گفتی: «در شرایط امروز و فردای کشور ما اینترنت ثابت پرسرعت، با کیفیت و ارزان چیزی نظیر آب و برق و گاز و … است نه فقط یه امکان لوکس برای گیمرها.»

  4. موقعی که ۴G هم قرار بود بیاد میگفتن شما ۳G رو پوشش بدید ۴G پیشکش.
    این که روستاها هم پوشش داده بشه حرف درستیه ولی در هیچ جای دنیا کل یک کشور مخصوصا کشورهای پهناور به طور کامل پوشش شبکه نداره.
    این دلیل نمیشه چون کل کشور نسلهای قدیمی تر ندارند پس نریم به سمت تکنولوژی جدیدتر.
    واقعیت اینه که اپراتورها هم دنبال سود بیشتر هستند و تو شهرها میتوانند پول بیشتری کسب کنند تا یک روستا با ۵۰ نفر جمعیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا