تاروپود

من اینترنت را قطع کردم

سردرگمی در برهوت اخبار ریز و درشت اینترنت ایران طی سه روز اخیر

قطع سرویس‌های پیامکی شرکت‌ها

قطع اکثر وی‌پی‌ان‌ها از تاریخ ۲۴ مهرماه ساعت ۲۰

بیانیه ۹۶ نفر از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه حوزه علم و فناوری در خصوص محدودسازی فضای مجازی و بازداشت فعالان اینترنت

گزارش تبسل: قطعی اینترنت اعتماد به فضای تبلیغات آنلاین را از بین برد

تجارت نیوز: قطعی اینترنت اشتغال زنان را نشانه گرفت؟

چرا پیامک برای کسب‌وکارهای آنلاین کشور به یک سرویس حیاتی تبدیل شده است؟

دسترسی به وی‌پی‌ان‌ها تقریبا غیرممکن شد

وزارت ارتباطات از رفع مسدودسازی سرویس‌های پیامکی خبر داد؛ مدیران شرکت‌ها تعهد دادند

وزیر ارتباطات، پیگیر آخرین وضعیت فعالان بازداشتی حوزه فناوری

رازگشایی از پروژه گرانقیمت دولت سیزدهم برای رقابت جدی ایران با ایلان ماسک در جو زمین

محدودیت اپلیکشن‌ها و سرویس‌های فیلتر شده همچنان برقرار است

قطعی دوباره اینترنت موبایل همه اپراتورها در روز شنبه ۲۳ مهر ماه

واتساپ و اینستاگرام رفع فیلتر می‌شوند؛ اگر این شرط جمهوری اسلامی را بپذیرند

برنامه دولت برای تشویق کسب‌وکارها به فعالیت روی پلتفرم‌های داخلی

نماینده مجلس خبر داد: رفع محدودیت‌های اینترنت پس از اتمام ناآرامی‌ها

رئیس سازمان فضایی کشور: به دنبال ساخت ماهواره اینترنتی رقیب استارلینک هستیم

نه به اینترنت

این‌ها فقط بخشی از تیترهای خبری سه روز اخیر درباره فضای مجازی و اینترنت کشور است. سعی می‌کنم ذهنم را سازمان‌دهی کنم و بتوانم تحلیلی از این همه حجم خبر و حادثه داشته باشم. باید بتوانم تمرکز کنم و ترسیمی از اینترنت ایران در آینده بسازم.

برای کسی که سال‌ها است در حوزه فناوری و اینترنت کار رسانه‌ای می‌کند و صدها مقاله درباره مودم و روتر و وای فای و اینترنت نوشته است؛ زشت است نداند یا نتواند برآورد کند اینترنت ایران در یک هفته آینده، یک ماه آینده و یک سال آینده به کجا می‌رود!

اما مگر می‌شد این روزها را حدس زد و باور کرد؟

روزهایی که قطعی و اختلال اینترنت نه به ثانیه و دقیقه و ساعت بلکه به هفته‌ها و ماه‌ها بکشد؛ طی یک هفته، چندین بار اینترنت موبایل اپراتورها اصطلاحا «اکسس ایران» شود و شما برای باز کردن هر شبکه اجتماعی، هر پیام‌رسان و سرویسی نیاز به وی‌پی‌ان داشته باشید؟

روز ۳۰ شهریورماه که واتساپ و اینستاگرام فیلتر شدند؛ هیچ‌کس فکر نمی‌کرد برای باز کردن یک وب‌سایت ساده هم قرار است فیلترشکن استفاده کنیم.

آموزش‌های نصب و راه‌اندازی وی پی ان به قدری در کانال‌های تلگرامی زیاد شده و همین‌طور اشخاص و فروشگاه‌هایی که پیام می‌دهند بهترین VPN بدون قطعی را داریم و اشتراک یک ماهه با آی پی ثابت این قدر و اشتراک سه ماهه با آی پی اختصاصی این قیمت؛ که تو تصور می‌کنی با یک تجارت پر سود چند صد میلیارد تومانی روبرو هستی!

می‌خواهم بنویسم اما کدام سوژه و موضوع را به دست بگیرم؟ ضرر و زیان‌های کسب‌وکارهای آنلاین، صنعت گردشگری و تبلیغات آنلاین، فروشگاه‌های اینستاگرامی یا مشاغل خانگی و کوچک را بنویسم یا درباره فیلترینگ و عواقب‌اش؟

درباره استارلینک در ایران که بالاخره راه افتاد یا خیر یا درباره مشابه استارلینکی که سازمان فضایی کشور می‌خواهد با همکاری کشورهای منطقه و شرکت‌های دانش‌بنیان بسازد و احتمالا صدها میلیارد تومان هزینه برای آن صرف می‌شود؟

از قطعی‌ها و اختلال‌های روی اینترنت موبایل و ثابت و سرعت بسیار کندش بنویسم یا از هزینه‌های زیادی که همین قطعی‌ها و اینترنت ملی روی دست کاربران می‌گذارد؟ وقتی یک کاربر با هزار زحمت و زجر و چندین ساعت درگیر بودن، یک VPN را وصل می‌کند؛ دیگر حاضر نیست آن را ببندد و disconnect کند و با همان فیلترشکن، به صدها سایت ایرانی و داخلی وصل می‌شود.

از تلاش دولت و وزارت ارتباطات برای سوق دادن کسب‌وکارها به پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های داخلی بنویسم یا از سردرگمی شرکت‌ها برای فعال بودن یا نبودن در شبکه‌های اجتماعی؟ از یک سو، حاکمیت بسترهای فعالیت‌های مجازی آن‌ها را مسدود کرده است و از سوی دیگر، برای گذاشتن هر پست و استوری، تهدید می‌شوند که نباید فعالیت کنید!

از مشکلات پیام‌رسان‌های داخلی ایتا و سروش پلاس و روبیکا و آی گپ و بله بنویسم یا از توهم جا زدن روبیکا به جای اینستاگرام؟

از عطش بازار برای خرید مودم و روتر VPN بنویسم یا دست و پا زدن پدرها و مادرها برای باقی ماندن در واتساپ و اینستاگرام و متوسل شدن به هر ترفند و فیلترشکن و پروکسی برای ارتباط با فرزندان خود یا دوستان و آشنایان و ترک نکردن عادت‌های سابق!

از چه بنویسم و از کدام سوژه و موضوع بنویسم؟ اصلا کدام‌یک اهمیت بیشتری دارد؟ مخاطب حوصله خوانده کدام‌یک را دارد؟

خسته می‌شوم و اینترنت را قطع می‌کنم؛ چون نمی‌توانم درست تصمیم بگیرم و تمرکز کنم و تصویری شفاف از آینده اینترنت و فضای مجازی ایران داشته باشم!

احساس همان دایناسور قطعی‌های اینترنت را دارم؛ دایناسوری که احساس می‌کند دارد توسط بیگانگان، شهاب‌باران می‌شود تا نسل‌اش از زمین پاک گردد و برای همیشه به تاریخ سنجاق شود!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا