اخبار جهان

سامسونگ سریع‌ترین مودم LTE دنیا با سرعت ۱.۲ گیگابیت را برای گلکسی‌هایش می‌سازد

تصور کنید با گوشی موبایل‌تان بتوانید یک فیلم HD کامل را در ده ثانیه دانلود کنید؛ یعنی اینترنت موبایلی با سرعت ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه. کمی باورنکردنی و دور از ذهن است ولی سامسونگ می‌خواهد عملی‌اش کند. 

دیروز؛ شرکت سامسونگ خبر داد می‌خواهد سریع‌ترین مودم LTE دنیا را برای اسمارت‌فون‌هایش بسازد. سامسونگ روی گوشی پرچم‌دار گلکسی اس ۸ خود از یک مودم LTE روی چیپ‌ست اگزینوس ۸۸۹۵ استفاده کرد که سرعت اینترنت موبایل را به مرز یک گیگابیت بر ثانیه رساند و رسما رده Gigabite LTE را بنا نهاد. این حرکت سامسونگ در پاسخ به شرکت‌هایی مانند اینتل و کوال‌کام با چیپ‌ست‌های اسنپدراگون ۸۳۵ بود. 

اکنون؛ سامسونگ دارد دوباره روی ارتقای مودم LTE چیپ‌ست اگزینوس ۸۸۹۵ کار می‌کند و برای اولین بار در جهان می‌خواهد اولین مودم LTE Cat.18 6CA را بسازد. مودم LTE جدید سامسونگ از فناوری تجمیع حامل 6CA استفاده می‌کند. فناوری تجمیع حامل (carrier aggregation) امکان استفاده از چندین حامل را روی یک باند فرکانسی فراهم می‌کند و در نتیجه پهنای‌باند بیشتری برای انتقال اطلاعات به دست می‌آید. سامسونگ می‌گوید با استفاده زا فناوری 6CA می‌توان به سرعت ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه رسید.

در گوشی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس از فناوری ۵CA و مودم Cat.16 LTE روی چیپ‌ست‌های اگزینوس ۸۸۹۵ استفاده شده است که سرعت یک گیگابیتی به دست می‌دادند. سامسونگ می‌گوید با همکاری شرکت مخابراتی ژاپنی Anritsu مودم جدید LTE خود را توسعه می‌دهد. فناوری تجمیع حامل 6CA از تکنیک‌هایی مانند MIMO 4×4 و مدولاسیون ۲۵۶QAM برای افزایش سرعت ۲۰ درصدی انتقال اطلاعات بهره می‌برد. 

دو نکته مهم درباره مودم LTE فوق سریع سامسونگ مطرح است. اول، اینکه بعید به نظر می‌رسد حتا در صورت تولید این مودم و قرارگیری روی محصولات جدید این شرکت؛ تا مدت‌ها امکان استفاده از آن وجود داشته باشد؛ چون هنوز هیچ‌یک از اپراتورهای مخابراتی چنین شبکه‌ای برای تبادل اطلاعات با سرعت ۱.۲ گیگابیت راه‌اندازی نکرده‌اند. هم‌اکنون؛ سرعت یک گیگابیتی گلکسی اس ۸ جز روی سرویس‌های محدود چند اپراتور و شهر دنیا در سراسر کشورها قابل استفاده نیست.

نکته دوم؛ سامسونگ می‌گوید تا پایان سال این مودم به تولید انبوه خواهد رسید و وارد بازار می‌شود. آیا محصولاتی که سامسونگ یکم شهریورماه معرفی می‌کند نیز از مودم LTE جدید استفاده می‌کنند؟ این شرکت کره‌ای هنوز به این سوال جواب نداده است. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا