اخبار جهانفناوری

دومینوی تحریم‌های هواوی به وای‌فای رسید؛ آیا دیگر هواوی نمی‌تواند از وای‌فای در مودم‌ها و اسمارت‌فون‌هایش استفاده کند؟

تمام شرکت‌های امریکایی و نهادهای معتبر بین‌المللی به دستور ایالات متحده در حال تحریم شرکت هواوی هستند.

پس از گوگل، اینتل، برودکام، کوالکام، آرم و چندین شرکت تراشه‌ساز دیگر؛ موج جدیدی از تحریم‌ها بر ضد هواوی آغاز شده است و این بار سازمان‌های غیرانتفاعی و عمدتا توسعه‌دهنده فناوری‌ها و استانداردها دارند هواوی را از عضویت خود خارج می‌کنند.

انجمن SD Association که متولی استانداردهای کارت‌های حافظه میکرواس‌دی است؛ عضویت هواوی را باطل کرده است و این شرکت دیگر نمی‌تواند از کارت‌ها و اسلات‌های SD و MicroSD روی محصولات‌اش اشتفاده کند ولی شاید مهم‌تر از آن، رد عضویت این شرکت در موسسه Wi-Fi Alliance باشد.

سازمان Wi-Fi Alliance کنسرسیومی از ده‌ها شرکت بزرگ مانند اپل، کوالکام، برودکام، اینتل و غیره برای توسعه استانداردها و فناوری‌های شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای است. Wi-Fi Alliance متولی اصلی توسعه وای‌فای در جهان است و هر شرکتی که بخواهد از فناوری‌های وای‌فای استفاده کند یا در توسعه آن‌ها نقش داشته باشد؛ باید عضو این موسسه باشد.

اکنون، Wi-Fi Alliance به طور رسمی اعلام کرده است که به دستور دولت ایالات متحده، عضویت هواوی باطل شده است. قطعا این تحریم و رد عضویت در کوتاه‌مدت تاثیری در کسب‌وکار هواوی نخواهد داشت ولی در درازمدت می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

کوتاه‌مدت کم اثر؛ درازمدت آسیب‌رسان

اکنون، سوال مهمی که پس از خبر رد عضویت هواوی در Wi-Fi Alliance مطرح شده است؛ استفاده این شرکت از فناوری و استانداردهای وای‌فای در محصولاتی مانند اسمارت‌فون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، مودم روترها و تجهیزات دیگر است.

آیا هواوی همانند کارت‌های میکرواس‌دی، حق استفاده از وای‌فای را در محصولاتش ندارد؟

باطل شدن عضویت هواوی در موسسه Wi-Fi Alliance به معنای عدم استفاده از وای‌فای نیست. هواوی هنوز می‌تواند از تراشه‌ها، استانداردها و تجهیزات وای‌فای در همه محصولاتش استفاده کند و برای این کار منعی ندارد.

ولی هواوی نمی‌تواند در توسعه استانداردهای وای‌فای نقشی داشته باشد و این موضوع می‌تواند مزایای رقابتی این شرکت را کاهش دهد. 

هواوی یک شرکت توسعه‌دهنده فناوری‌های شبکه‌های بی‌سیم و سازنده محصولات شبکه است. پس، حتما در درازمدت از این موضوع بسیار صدمه خواهد دید و به حاشیه بازار رانده می‌شود.

البته، برخی سایت‌ها گزارش دادند که هواوی ممکن است با برخی شرکت‌های چینی دیگر یک کنسرسیوم جدید توسعه استانداردهای وای‌فای راه‌اندازی کنند یا در موسسات دیگری عضو شوند تا بتوانند هنوز تاثیرگذاری خود در توسعه وای‌فای و شبکه‌های بی‌سیم را حفظ کنند.

به هر حال، این روزها برای هواوی بسیار سخت می‌گذرد و هر روز چندین شرکت و نهاد معتبر بین‌اللملی تسلیم زورگویی‌های امریکا شده و تحریم‌هایی را بر ضد این شرکت اعمال می‌کنند.

هواوی وارد عرصه جنگ رسمی و بسیار جدی با ایالات متحده و شرکت‌های فناوری زیرسلطه آن شده است و باید دید در آینده چه می‌شود!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا