نقد و بررسی

بررسی اختصاصی شبکه‌چی: دانگل دو بانده توتولینک A650UA لپ‌تاپ‌تان را به وای‌فای سریع‌تر وصل کنید

فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت و برد موثر بیشتری نسبت به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز دارد ولی مشکل بزرگ این است که غالب لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترهای رومیزی مجهز به یک کارت شبکه یا دانگل وای‌فای AC نیستند.

به همین دلیل، بسیاری از کاربران بخش بزرگی از مزایا و سرعت روترهای بی‌سیم یا مودم روترهای نسل جدید را از دست می‌دهند و امکان استفاده از ظرفیت‌های جدید را ندارند. 

راه‌حل این مشکل ساده است: خرید یک دانگل AC که به راحتی روی لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی نصب می‌شود؛ به سادگی توسط ویندوز ۱۰ شناخته شده و نصب خواهد شد و شما را به رویای وای‌فای دوبانده می‌رساند.

شرکت توتولینک سه کارت شبکه بی‌سیم AC USB دارد که قبلا مدل پر قدرت A2000UA را به طور کامل بررسی کردیم و حالا در این مطلب سراغ دانگل زیبا و خوش ساخت A650UA می‌رویم:

معرفی توتولینک A650UA

شرکت توتولینک به تازگی دانگل دو بانده A650UA را به سبد محصولات خود اضافه کرده است و امیدواریم که به‌زودی در بازار ایران عرضه شود. 

آداپتور A650UA از هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱n و فرکانس ۵ مبتنی بر استاندارد جدید و پرسرعت ۸۰۲.۱۱ac است. 

سرعتی که این دانگل روی هر دو شبکه بی‌سیم می‌دهد؛ ۲۰۰ مگابیت روی وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز و ۴۳۳ مگابیت روی وای‌فای ۵ گیگاهرتز است. در مجموع سرعتی ۶۳۳ مگابیتی روی هر دو شبکه وای‌فای به دست می‌آید.

این دو شبکه بی‌سیم همزمان کار خواهند کرد و شما این قابلیت را دارید که میان این شبکه‌ها سوییچ کنید یا برای کارهای روزانه از وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز و برای کارهایی مانند بازی آنلاین یا استریم صوت و ویدیو از وای‌فای ۵ گیگاهرتز سود ببرید.

اندازه این دانگل ۵۸ در ۱۸ در ۱۸ میلی‌متر است که ارتفاع زیاد آن به خاطر یک آنتن بلند بی‌سیم ۵ دسی‌بل است. این آنتن از خود دانگل جداشدنی نیست ولی به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است تا به هر سویی تنظیم شود و مزاحمتی برای شما ایجاد نکند.

دارای یک درگاه USB 2.0 با پردازنده RTL8811CU ساخت شرکت Realtek است. در سایت Wikidevi نوشته شده این پردازنده برای دانگل‌های USB با آنتن‌های بلند و پرقدرت مناسب است.

توتولینک A650UA را باید به طور مستقیم به درگاه USB لپ‌تاپ و کامپیوتر وصل کنید. البته، این دانگل برای لپ‌تاپ بهتر است چون اتصال آن به پشت کیس می‌تواند روی کارایی دانگل تاثیر بگذارد و امواج رادیویی به طور کامل ارسال و دریافت نشوند. 

اگر کیس شما یک درگاه USB در پنل جلویی دارد؛ باز هم خوش‌شانس بوده و می‌توانید از این دانگل استفاده کنید. یکی دیگر از مصارف توتولینک A650UA برای نصب روی کامپیوترهای همه‌کاره All-in-One است.

روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز از مدولاسیون اطلاعات ۲۵۶QAM سود می‌برد تا به سرعت بیشتری دست پیدا کند ولی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز مجهز به فناوری MU-MIMO است. 

اگر روتر شما هم از فناوری MU-MIMO پشتیبانی کند؛ با استفاده از این دانگل می‌توانید ارسال و دریافت اطلاعات سریع‌تر و اختصاصی داشته باشید که تاخیر و افت کیفیت شبکه کمتری هم دارد.

برای رمزنگاری و اطمینان خاطر کاربران به پروتکل WEP با کلیدهای ۶۴ و ۱۲۸ بیتی مجهز است که البته بهتر است از آن استفاده کنید و سراغ سیستم رمزنگاری WPA/WPA2 یا WPA-PSK/WPA2-PSK بروید.

همان‌طور که در تصاویر بالا مشاهده کردید؛ رنگ این دانگل مشکی است. بخش اصلی دانگل از یک طرح شطرنجی سود می‌برد که زیبایی دانگل را بیشتر می‌کند. وقتی این دانگل در حال تبادل اطلاعات است؛ چراغ آبی رنگ روی بدنه آن چشمک می‌زند.

نصب و راه‌اندازی

دانگل‌های جدید شبکه نیازی به سی‌دی یا نرم‌افزار جداگانه نصب درایو ندارند و روی خود حافظه فلش آن‌ها، نرم‌افزار درایور ذخیره شده است.

دانگل A650UA نیز درایو نصب ویندوز را همراه خودش دارد. این درایور از سیستم‌عامل ویندوز نسخه‌های ۱۰ (۳۲ و ۶۴ بیتی)، ویندوز ۸ (۳۲ و ۶۴ بیتی)، ویندوز ۷ (۳۲ و ۶۴ بیتی) و حتی ویندوز ایکس‌پی (۳۲ و ۶۴ بیتی) پشتیبانی می‌کند.

احتمالا این دانگل روی سیستم‌عامل لینوکس هم قابل نصب است. از این موضوع مطمئن نیستیم.

به محض اینکه دانگل توتولینک A650UA را به لپ‌تاپ متصل کنید؛ توسط ویندوز شناخته شده و یک درایو CD به نام TOTOLINK A6500UA به سیستم اضافه خواهد شد:

با کلیک روی این درایو می‌توانید وارد حافظه فلش دانگل شده و درایور دانگل را با پسوند EXE مشاهده کنید:

دو بار روی این درایو کلیک می‌کنیم تا شروع به نصب کند و در کمتر از چند ثانیه این پروسه به اتمام می‌رسد:

برای کار با این دانگل نیازی به نرم‌افزار خاصی ندارید و از سوی دیگر پیکربندی و تنظیماتی نیاز ندارد. کافی است روی آیکون شبکه‌های بی‌سیم ویندوز ۱۰ در کنار ساعت در نوار وظیفه کلیک کنید تا شبکه‌های وای‌فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز خودتان را مشاهده و بعد یکی را انتخاب و وصل شوید.

نصب و راه‌اندازی از این دانگل جمعا کمتر از یک دقیقه وقت می‌گیرد.

ارزیابی و کارایی

ابتدا درباره کار با این دانگل صحبت کنیم. مزیت طراحی آن، انعطاف‌پذیری برای تنظیم در هر جهت و شکلی است. شما می‌توانید آنتن را افقی (زاویه ۱۸۰ درجه)، عمودی (زاویه ۹۰ درجه) یا کج قرار دهید تا مزاحم دست‌ و کار شما نباشد یا با اجسام دیگر روی میز تداخلی ایجاد نشود.

اگر روی لپ‌تاپ، درگاه USB در بخش چپ لپ‌تاپ داشته باشید؛ نصب دانگل توتولینک در آن سمت بهتر است چون دیگر اصلا مزاحم کار شما نخواهد بود ولی در غیر این صورت باید انتظار داشته باشید گاهی اوقات در اوج کارها؛ دست‌تان به آنتن بخورد.

برای ارزیابی و آزمایش این دانگل از یک لپ‌تاپ با پردازنده Core i7 نسل هفتم و ۸ گیگابایت رم استفاده کردیم. روتر شبکه هم را هم از برند توتولینک و A2004NS انتخاب کردیم تا بالاترین سازگاری و هماهنگی میان دانگل و روتر به دست آید.

دستگاه A2004NS یک روتر دوبانده AC1200 است که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۳۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۸۶۷ مگابیتی به ما می‌دهد و برای ارزیابی سرعت دانگل A650UA کافی است.

فضای آزمایش، آپارتمانی با مساحت ۱۵۰ مترمربع بود. سعی کردیم تمام آزمایش را در سالن اصلی و بدون موانعی مانند دیوار، درب، اجسام با قطر زیاد یا حتی وجود سیستم‌های بی‌سیم دیگر انجام دهیم.

چون سرعت دانگل بستگی زیادی به روتر دارد؛ بهتر دیدیم سراغ اندازه‌گیری سرعت اینترنت روی هر دو فرکانس برویم. همین‌طور، قدرت گیرندگی دانگل را به طور کامل روی هر دو فرکانس ارزیابی کردیم.

دانگل به طور خودکار در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز روی پهنای‌باند ۴۰ مگاهرتز و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز روی پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز تنظیم شده است که بهترین گزینه‌ها برای دست‌یابی به سرعت بیشتر هستند.

با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و در فاصله ۲ متری، سرعت دانلود اینترنت ۲.۶۳ مگابیت بود. وقتی کمی از مودم دورتر شدیم و در فاصله ۵ متری، سرعت دانلود چندان تغییری نکرد و ۲.۳۵ مگابیت ثبت شد. به همین ترتیب در فاصله‌های ۷ و ۱۰ متری سرعت دانلود روند کاهشی داشت ولی تدریجی و اعداد ۱.۸۷ و ۱.۵۹ مگابیت ثبت شد. در فاصله ۱۵ متری دیگر شبکه قدرت خود را از دست داده و سرعت دانلود ۰.۵۵ مگابیت ثبت شد. در تمام این آزمایش‌ها هم پینگ شبکه بالای ۱۲۰ میلی‌ثانیه بود.

در فرکانس ۵ گیگاهرتز، شروع سرعت با ۲.۷ مگابیت در فاصله ۲ متری بود اما در فاصله ۵ متری سرعت دانلود بیشتر شده و به مرز ۳.۱ مگابیت رسید. در فاصله ۷ متری هم سرعت دانلود نزدیک به ۳ مگابیت بود. در فاصله‌های ۱۰ و ۱۵ متری هم سرعت‌های ۲.۳۵ و ۲.۰۷ مگابیت را ثبت کردیم. پینگ شبکه در فرکانس ۵ گیگاهرتز حدود ۵۰ میلی‌ثانیه است.

خوب، این اعداد به ما چه می‌گویند؟ سرعت و کیفیت شبکه ۵ گیگاهرتز بهتر از شبکه ۲.۴ گیگاهرتز است و تاخیر بسیار کمتری دارد. شما با فرکانس ۵ گیگاهرتز افت سیگنال شدیدی را تجربه نمی‌کنید ولی روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و در فاصله‌های دورتر، سرعت شبکه کاهش زیادی دارد. 

یک دلیل ثبت چنین نتیجه‌ای و ایجاد فاصله میان دو شبکه؛ به سرعت ۲۰۰ مگابیتی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برمی‌گردد. اگر سرعت روی این فرکانس ۳۰۰ مگابیت بود؛ فاصله آن با فرکانس ۵ گیگاهرتز کمتر شده و شاهد چنین تفاوتی نبودیم.

وضعیت گیرندگی آنتن دانگل A650UA روی هر دو فرکانس را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید:

به علاوه، پایداری سیگنال‌ها در هر دو فرکانس را می‌توانید روی تصاویر زیر بهتر درک کنید:

در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز با نویز و اعوجاج روبرو هستیم و امواج رادیویی چندین پرش دارند ولی در فرکانس ۵ گیگاهرتز تقریبا پایداری کاملی برقرار است که نشان می‌دهد قدرت سیگنال‌ها در این باند رادیویی بهتر است:

تراکم شبکه‌های وای‌فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز در تصاویر زیر به خوبی نمایش داده شده است:

کالا واضح است که روی باندهای رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز با شلوغی و هم‌پوشانی روبرو هستیم که می‌تواند یک دلیل کیفیت پایین‌تر شبکه باشد ولی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز فقط ۴ شبکه وای‌فای فعال هستند و خلوتی لذت‌بخشی را شاهدیم.

بخواهیم جمع‌بندی کنیم، این دانگل برای افرادی که می‌خواهند روی فرکانس ۵ گیگاهرتز کار کنند؛ مناسب‌تر است و وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز برای کارهای روزانه مانند وب‌گردی، چک کردن ایمیل‌ها و چت بیشتر کارایی دارد.

حرف آخر

در حالی که غالب اوقات دانگل‌های AC با مشخصات و قیمت‌هایی بالا برای کاربران حرفه‌ای یا کسب‌وکارها مناسب هستند؛ دانگل A650UA مشخصات و امکاناتی دارد که در کنار طراحی آن برای کاربران خانگی و کاربران دایم در حال حرکت و سفر مناسب است.

سریعا و در چند ثانیه می‌توانید این دانگل را به لپ‌تاپ وصل کرده و به یک شبکه وای‌فای متصل شوید. نیازی به نصب نرم‌افزار جانبی یا دانلود درایور ندارد؛ شبکه‌ها را به طور خودکار شناسایی می‌کند و روی بهترین پهنای‌باند تنظیم می‌شود.

سرعت و آنتن‌دهی آن روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بهتر از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است و تاخیر بسیار کمتری دارد. به علاوه، اگر روتر بی‌سیم یا شبکه وای‌فای از فناوری MU-MIMO پشتیبانی کند؛ سرعت و کیفیت ارتباط بسیار بهتر از حالت عادی می‌شود.

این دانگل شبکه بی‌سیم به‌زودی توسط شرکت گرین با گارانتی سه ساله وارد بازار ایران خواهد شد. (خرید از سایت دیجی‌کالا)

جدول مشخصات محصول

نام محصول AC650 Wireless Dual Band USB Adapter
استاندارد  ۸۰۲.۱۱b/g/n/ac
سرعت و فرکانس  ۶۵۰ مگابیت در مجموع دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگابیت
امکانات ارتباطی  یک درگاه USB ۲.۰ – یک آنتن خارجی ۵ دسی‌بل
امکانات ویژه فناوری MU-MIMO 
قیمت و گارانتی گارانتی تعویض سه ساله گرین (به‌زودی در ایران)

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا