فناوری

هواوی سریع‌ترین مودم LTE دنیا را با تراشه کرین ۹۷۰ معرفی کرد

ساعتی پیش؛ شرکت هواوی در کنفرانس خبری نمایشگاه ایفای ۲۰۱۷ از تراشه پرقدرت و مبتنی بر هوش مصنوعی Kirin 970 رونمایی کرد. در این پردازنده برای اولین بار در دنیا از مودم LTE.Cat18 استفاده شده است که سرعت ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه را به نمایش می‌گذارد. 

کرین ۹۷۰ یک تراشه موبایل SoC با هشت هسته پردازشی و فناوری ساخت ۱۰ نانومتری است که از ۵.۵ میلیارد ترانزیستور استفاده می‌کند. این تراشه مبتنی بر هوش مصنوعی است و برای اولین بار در دنیا از یک واحد پردازش عصبی (NPU) سود می‌برد. به علاوه، این تراشه یک واحد پردازش گرافیکی ۱۲ هسته‌ای دارد. هواوی می‌گوید می‌خواهد با استفاده از هوش مصنوعی و رایانش ابری یک دنیای جدیدی برای تعامل کاربران با اسمارت‌فون‌ها بسازد. 

اما هواوی روی این تراشه از سریع‌ترین مودم ۴.۵G LTE دنیا به نام LTE Cat.18 نیز رونمایی کرد. این مودم روی شبکه‌های دیتای موبایل می‌تواند سرعت ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه داشته باشد. تا پیش از این؛ سریع‌ترین مودم LTE را در دست تراشه‌های کوال‌کام و سامسونگ بود. LTE Cat.16 سرعتی یک گیگابیت بر ثانیه را روی گوشی‌های تلفن همراهی مانند گلکسی اس ۸ به نمایش می‌گذاشت که اکنون این رکورد توسط هواوی شکسته می‌شود. 

در نمایشگاه ایفای امسال شرکت‌های سونی و ال‌جی اولین گوشی‌های خود با تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ و مودم Cat.16 را عرضه کردند و اکنون هواوی این رقابت برای افزایش سرعت شبکه موبایل را داغ‌تر کرده است. 

هواوی می‌گوید تراشه کرین ۹۷۰ نسبت به پردازنده‌های با معماری Cortex-A73 حدود ۲۵ درصد کارایی بالاتری و ۵۰ درصد بهره‌وری بیشتری دارد و اطلاعات بیشتری با مصرف کمتری انرژی باتری ارسال می‌کند. این تراشه هشت هسته‌ای؛ چهار هسته Cortex-A73 با سرعت ۲.۴ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز دارد. 

هنوز مشخص نیست که تراشه پرقدرت و رده بالای هواوی روی کدام اسمارت‌فون‌ها استفاده خواهد شد. برخی شایعه‌ها از گوشی Mate 10 به عنوان اولین اسمارت‌فون مبتنی بر تراشه کرین ۹۷۰ یاد می‌کنند. هواوی در این رونمایی نگفت به طور دقیق واحد شبکه عصبی و هوش مصنوعی تراشه کرین ۹۷۰ چه کاری انجام می‌دهد.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا