گجت

درباره مودم LTE و وای‌فای گلکسی نوت ۹ بیشتر بدانیم

دیشب ۱۸ مردادماه، سامسونگ به طور رسمی فبلت گلکسی نوت ۹ را معرفی کرد. این شرکت کره‌ای از یک ساعت هوشمند جدید به نام «گلکسی واچ» و بلندگوی هوشمند «گلکسی هوم» نیز رونمایی کرد.

گلکسی نوت ۹ از نظر ظاهر و طراحی تفاوتی با گلکسی نوت ۸ و از نظر مشخصات و سخت‌افزار تفاوتی چندانی با گلکسی اس ۹ ندارد. 

تفاوت‌ها در بزرگ‌تر شدن اندازه صفحه‌نمایش این فبلت به ۶.۴ اینچ، استفاده از باتری بزرگ‌تر ۴ هزار میلی‌آمپر ساعتی و قلم S Pen جدید مجهز به ارتباطات بلوتوث است.

پردازنده نوت ۹ همان اسنپدراگون ۸۴۵ است که روی پرچم‌دارهای رده بالای اندرویدی در سال ۲۰۱۸ و از جمله گلکسی اس ۹ شاهد بودیم. در دو مدل رم ۶ و ۸ گیگابایتی با ظرفیت‌های ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایت روانه بازار خواهد شد.

احتمالا مشخصات کامل پرچم‌دار جدید سامسونگ را روی سایت‌ها و رسانه‌های دیگر خوانده و دنبال کردید. بنابراین؛ اجازه بدهید ما کمی درباره مودم LTE و وای‌فای گلکسی نوت ۹ حرف بزنیم و دستاورد سامسونگ در این زمینه را بیشتر بررسی کنیم.

مودم LTE

سامسونگ برای اولین بار روی گلکسی اس ۸ از مودم X16 روی تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ رونمایی و سریع‌ترین اسمارت‌فون جهان با سرعت ۱ گیگابیت را عرضه کرد.  در آن زمان، واژه Gigabit LTE سر زبان‌ها افتاد و موج جدیدی از اسمارت‌فون‌های با پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ و سرعت‌های LTE گیگابیتی روانه بازار شد. 

سامسونگ روی گلکسی اس ۹ از پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ با مودم X20 LTE استفاده کرد و دوباره خبرساز شد. حالا، همین پردازنده و مودم هم روی گلکسی نوت ۹ نصب شده است.

مودم X20 LTE سریع‌ترین مودم LTE در دنیا و اولین مودمی است که از رده Cat 18 LTE سود می‌برد که در نتیجه، سرعت دانلود روی شبکه‌های موبایل به مرز ۱.۲ گیگابیت می‌رسد. این مودم به نوعی نسل دوم مودم‌های Gigabit LTE است و از فناوری ساخت ۱۰ نانومتری FinFET سود می‌برد.

کوالکام می‌گوید مودم X20 LTE در مرز ۵G قرار دارد و نزدیک‌ترین مودم به ارتباطات و سرعت شبکه‌های ۵G است. مودم X20 LTE افزایش سرعت ۲۰ درصدی نسبت به مودم X16 روی برخی گوشی‌های آیفون و همین‌طور گلکسی اس ۸ دارد.

جالب است بدانید که اولین مودم با پشتیبانی از Cat 13 برای آپلود اطلاعات است که در نتیجه سرعت ۱۵۰ مگابیتی به دست می‌دهد.

با مودم X20 LTE یا بهتر است بگوییم اسمارت‌فون گلکسی نوت ۹ می‌توانید تا ۵ فرکانس رادیویی را با هم تجمع فرکانس (Carrier Aggregation) کنید. بهتر است بدانید با بهترین مودم‌های همراه دنیا می‌تواند ۳ فرکانس رادیویی را CA کرد و مودم‌های ایرانسل فقط از ۲ CA پشتیبانی می‌کنند.

نوت ۹ از MIMO 4×4 هم پشتیبانی می‌کند که سرعت و کیفیت شبکه را بالاتر برده و تاخیر به حداقل می‌رسد. مودم این فبلت می‌تواند تا ۱۲ استریم مستقل را روی یک شبکه مخابراتی انجام دهد تا سرعت اینترنت موبایل بیشتر شود.

از مزایای دیگر مودم X20 LTE می‌توان به اولین مودم LTE با پشتیبانی از دو سیم‌کارت (VoLTE (DSDV اشاره کرد. کاربران با VoLTE می‌توانند کیفیت صدای HD و Ultra HD هنگام مکالمه و تماس‌های صوتی داشته باشند در حالی‌که ارتباطات دیتای آن‌ها هم در بالاترین سطح خود قرار دارد.

به‌زودی، اپراتور ایرانسل امکان استفاده از سرویس VoLTE را روی گوشی‌های سامسونگ و از جمله گلکسی نوت ۹ فراهم خواهد کرد.

وای‌فای AC و AD

سامسونگ مدت‌ها است که از وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac روی گوشی‌های خود پشتیبانی می‌کند و امکان استفاده از هر دو فرکانس رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز برای کاربران فراهم شده است.

وای‌فای قابل استفاده روی گلکسی نوت ۸ از نوع MIMO 2×2 است و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیت و روی ۵ گیگاهرتز سرعت ۸۶۷ مگابیت را به نمایش می‌گذارد.

ولی جالب است بدانید که تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ از جمله معدود تراشه‌های موبایل است که از استاندارد ۸۰۲.۱۱ad و فرکانس ۶۰ گیگاهرتز هم پشتیبانی می‌کند. به‌زودی روترهای بی‌سیم ۸۰۲.۱۱ad روانه بازار می‌شوند و سرعت‌هایی چند برابر ۸۰۲.۱۱ac دارند.

کاربرانی که گوشی‌های گلکسی نوت ۹ یا گلکسی اس ۹ را داشته باشند؛ این شانس را دارند که به روترهای AD هم متصل شوند.

وای‌فای نوت ۹ روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ac از فناوری MU-MIMO نیز پشتیبانی می‌کند که باز هم یک مزیت بزرگ است چون امکان استریم ویدیو یا بازی آنلاین را بدون افت کیفیت سرعت و تاخیر شبکه فراهم خواهد کرد.

بلوتوث ۵

گلکسی نوت ۹ به آخرین فناوری ارتباطی بلوتوث ۵ هم مجهز شده است تا بالاترین سرعت روی این نوع ارتباطات هم در اختیار کاربران باشد. بسیاری از دستگاه‌های دنیا هنوز به بلوتوث ۵ مجهز نشدند و قرار است در آینده از این استاندارد پشتیبانی کنند.

سرعت بلوتوث ۵ چندین برابر بلوتو ۴ یا ۴.۲ است و یک جهش و انقلاب بزرگ در صنعت ارتباطات بی‌سیم محسوب می‌شود. بلوتوث ۵ امکان شبکه مش را هم فراهم می‌کند.

سریع‌ترین اسمارت‌فون دنیا

فقط می‌توان یک جمله گفت: « خوش به حال کاربرانی که گلکسی نوت ۹ خریداری می‌کنند.»

چون سریع‌ترین اسمارت‌فون دنیا روی شبکه LTE، وای‌فای و بلوتوث را به همراه ده‌ها فناوری و ویژگی تجربه خواهند کرد. 

چندی پیش گزارشی منتشر کردیم که نشان می‌داد سرعت گوشی‌های اندرویدی رده بالای مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ بسیار بیشتر از آیفون X یا آیفون‌های سری ۸ است.

بی‌صبرانه منتظر ورود این گوشی به بازار ایران و گرفتن آزمایش‌های سرعت اینترنت روی شبکه‌های همراه اول و ایرانسل هستیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا