اخبار ایران

خطرناک‌تر از فیلترینگ: اینترنت طبقاتی و خرید یک پیام‌رسان خارجی برای مصارف داخلی

ایده‌هایی که از سوی یک نماینده مجلس مطرح شده و اوضاع سیاه اینترنت ایران را تیره‌تر می‌کنند

کار اینترنت دارد به جایی کشیده می‌شوند تا کاربران بگویید راضی به بستن واتساپ و اینستاگرام هستند و دولت اقدام دیگری انجام ندهد.

حالا، از مرحله اینترنت چینی و فیلترینگ روسی عبور کردیم و داریم به سطح جدیدی از اینترنت طبقه‌بندی شده برای اقشار مختلف جامعه می‌رسیم؛ ایده‌ای که امروز یک نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است و البته می‌گوید شاید ایران یک پیام‌رسان خارجی را خریداری و برای مصارف داخلی، بومی‌سازی کند.

اینترنت طبقاتی و تعیین سطح دسترسی

«احمد راستینه»، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، روی دو کار اساسی مجلس برای اینترنت و فضای مجازی تاکید کرده است: ضابطه‌مندسازی فضای مجازی و تعیین سطوح مختلف دسترسی!

به اعتقاد این نماینده مجلس، نباید اینترنتی که یک بازرگان و استاد دانشگاه استفاده می‌کنند با اینترنت یک دانش آموز یا دانشجو یکی باشد.

در واقع، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دارد از نوعی اینترنت صحبت می‌کند که به «اینترنت طبقاتی» معروف بوده و مدت‌ها است زمزمه‌هایی درباره آن شنیده می‌شود و حتی مربوط به دولت و وزارت ارتباطات کنونی نیست و در دولت قبلی نیز چنین بحث‌هایی مطرح شد.

احمد راستینه

مثلا، گفته شد اینترنت بدون فیلتر در اختیار محققان و اساتید دانشگاه قرار داده می‌شود تا به آسانی بتوانند به یوتیوب و سایر پلتفرم‌های آموزشی دسترسی داشته باشند.

وزیر ارتباطات در ۷ تیر ماه اعلام کرد پلتفرم‌های فیلتر شده برای برخی اقشار جامعه باز می‌شوند و در ۲۶ تیرماه نیز اینترنت بدون فیلتر به اساتید دانشگاه تعلق گرفت. طرحی که به صورت آزمایشی در چند دانشگاه تهران کلید خورد و هنوز درباره نتایج آن خبری منتشر نشده است ولی قرار بود اگر ارزیابی‌ها مثبت بود؛ به کل دانشگاه‌های کشور تسری پیدا کند.

«احمد راستینه» در این گفت‌وگو به طور دقیق‌تر می‌گوید:

«فکر می‌کنم هیچ‌کس نمی‌پذیرد که اگر کسی کار بازرگانی و تجارت بین‌المللی انجام می‌دهد، سطح دسترسی‌اش به فضای مجازی و اینترنت محدود باشد. حتما آن فردی که تجارت بین‌المللی انجام می‌دهد، نیاز دارد که سطح دسترسی مشخصی برای مبادلات تجاری در اختیارش قرار گیرد. همینطور استاد دانشگاهی که باید از ظرفیت‌های کتابخانه‌های دیجیتال سراسر دنیا، پژوهشکده‌ها و وبگاه‌های آماری در دنیا استفاده کند، نمی‌توانیم سطح دسترسی‌اش را محدود کنیم. اما دانش‌آموزی که نیازمند این سطح از دسترسی نیست و به یک سری از داده‌ها در سطح ملی نیاز دارد، خب سطح دسترسی برای دانش آموز باید مشخص باشد.»

خرید پیام‌رسان خارجی برای کاربران ایرانی

این نماینده مجلس گفته این دغدغه‌ها در جلسه کمیسیون با وزیر ارتباطات به وی اطلاع داده شده است و این وزارت‌خانه باید به سرعت دنبال تقویت و توسعه ظرفیت پلتفرم‌های داخلی باشد.

او می‌گوید بسیاری از پلتفرم‌های داخلی ظرفیت کافی برای مصارف درون کشوری را دارند ولی وزارت ارتباطات باید برای توسعه تجارت بین‌الملل و استفاده از ظرفیت‌ اینترنت جهانی، سریعا تدابیری اندیشیده تا همزمان بتوان از ظرفیت‌های اینترنت جهانی بهره برد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره راهکار پیش‌رو برای استفاده از ظرفیت اینترنت بین‌الملل نیز این‌طور گفته است:

«اگر پلتفرم‌های داخلی نتوانند ظرفیت لازم را برای مراودات لازم برای مردم فراهم کنند ما در کمیسیون هم مطرح کردیم و با وزیر صحبت کردیم که اگر در فرصتی که به پلتفرم‌های داخلی برای رفع معایب و ارتقاء بستر‌ها داده شده، نتوانند اقدامات لازم را انجام دهند؛ این احتمال وجود دارد که به سمت خرید یک پلتفرم قوی خارجی، حرکت کنیم.»

مثلا تصور کنید ایران یک پلتفرم خارجی مانند واتساپ، وایبر، وی‌چت و … را خریداری و به ایران بیاورد!

آیا این‌گونه مشکل مردم در استفاده از پلتفرم‌های داخلی حل می‌شود؟ یا مشکل درست فهمیده نشده است یا اصلا نمی‌خواهند مشکل دیده شود …

به نظر می‌رسد، هر دو ایده این نماینده مجلس بدتر از فیلترینگ اینترنت باشند و اوضاع تیره‌گون نت ایران را بدتر کنند و امیدواریم که هرگز روزی شاهد پیاده‌سازی آن‌ها نباشیم.

راستینه در اظهارنظر عجیب دیگری گفته است در پلتفرم‌های خارجی مانند توییتر و یوتیوب نیاز به «جهان تبیین» داریم و باید برای افرادی خاص که می‌خواهند در این شبکه‌های اجتماعی جهاد تبیین کنند؛ اینترنت کاملا آزاد و بدون محدودیت و فیلترینگ باشد!

در حقیقت، ایده این نماینده مجلس، تقسیم جامعه به مردم عادی و یک سری افراد خاص است و اینترنت فیلترنت برای مردم عادی و اینترنت آزاد برای این افراد خاص می‌شود!

اینجا است که می‌گوییم چنین ایده‌هایی بدتر از بد هستند و ای کاش حاکمیت فقط به فیلترینگ واتساپ و تلگرام و اینستاگرام رضایت بدهد و بدترش نکند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا