اخبار جهان

ایلان ماسک: ماه آینده فاز آزمایشی اینترنت استارلینک تمام می‌شود

شرکت اسپیس‌ایکس از برنامه‌ها و وعده‌ها عقب است

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، مالک اینترنت استارلینک در جواب یک کاربر توییتر که پرسیده بود چه زمانی اینترنت استارلینک به پایان فاز بتا می‌رسد؛ گفت که ماه اکتبر پایان فاز آزمایشی این سرویس اینترنت ماهواره‌ای است.

این زمان دو ماه دیرتر از تاریخی است که ایلان ماسک در کنگره جهانی موبایل امسال اعلام کرده بود و انتظار داشت ظرف ۱۲ ماه، تعداد کاربران این سرویس اینترنتی ماهواره‌ای به مرز ۵۰۰ هزار کاربر برسد.

شرکت اسپیس‌ایکس تا کنون موفق شده است حدود ۱۲ هزار ماهواره را به مدار زمین بفرستد تا در نقاط حاشیه‌ای شهرها، روستاها، مکان‌های دورافتاده و هر نقطه‌ای از زمین که دسترسی به سرویس‌های اینترنت باندپهن کابلی یا موبایلی میسر نیست؛ کاربران بتوانند از طریق اتصال به ماهواره‌ها، اینترنت پرسرعت داشته باشند.

هزینه خرید پکیج استارلینک ۴۹۹ دلار و اشتراک ماهیانه نامحدود آن ۹۹ دلار است. استارلینک نسخه بتای آزمایشی خود را در اکتبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد و ایلان ماسک در ماه آگوست گفت که تا کنون ۱۰۰ هزار پایانه اسپیس‌ایکس شامل دیش ماهواره و روتر وای‌فای را به کاربران در ۱۴ کشور داده است.

اینترنت استارلینک وارد فاز رسمی می‌شود

با پایان یافتن نسخه آزمایشی استارلینک و دسترسی کاربران کشورهای دیگری به این سرویس اینترنت، احتمالا سریعا تعداد کاربران استارلینک از ۱۰۰ هزار نفر بیشتر شوند ولی نمی‌توان حدس زد چه زمانی به ۵۰۰ هزار کاربر می‌رسد.

در حال حاضر، میانگین سرعت اینترنت استارلینک ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و با تاخیر ۲۰ میلی‌ثانیه است ولی در برخی مناطق می‌توان به سرعت بالای ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه هم رسید.

ایلان ماسک، وعده داده بود در مهرماه یا همان اکتبر ۲۰۲۱ سرعت اینترنت استارلینک به ۳۰۰ مگابیت و تاخیر زیر ۲۰ میلی‌ثانیه برسد. اسپیس‌ایکس هرچقدر ماهواره‌های بیشتری را به مدار زمین بفرستد؛ سرعت اینترنت استارلینک بیشتر و تاخیر کمتر خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلات اسپیس‌ایکس در ساخت و عرضه دیش‌های ماهواره‌ای منحصربه‌فرد و پیشرفته اتصال به اینترنت استارلینک است. چند روز پیش، در خبری آمد که اسپیس‌ایکس هفته‌ای فقط ۵ هزار دیش اینترنت می‌سازد و ۶۰۰ هزار سفارش ارسال نشده دارد؛ به‌طوری‌که با همین روند دو تا سال دیگر فقط باید به این مشتریان دیش بدهد اما قرار است سرعت تولید دیش‌ها افزایش پیدا کند.

نظرات درباره اینترنت استارلینک متفاوت است و برخی آن را در آینده جایگزین اینترنت ۵G می‌دانند و البته کارشناسان زیادی می‌گویند هزینه‌های آن بسیار بالا است و مقرون به صرفه نیست. درباره تفاوت‌های اینترنت استارلینک و اینترنت ۵G و اینکه کدام‌یک بهتر است؛ مطلب زیر ما را بخوانید:

استارلینک در برابر ۵G: کدام‌یک سرویس اینترنت بهتری برای خانه‌ها است؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
arstechnica

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا