نقد و بررسی

معرفی و مشخصات مودم فیبر نوری یوتل G442

۲ شرط اساسی یک مودم فیبر نوری خوب را دارد اما مزیت رقابتی چطور؟

امروز می‌خواهیم نگاهی کوتاه به مودم یوتل G442 بیندازیم؛ مودم فیبر نوری ساخت ایران که چندین شرکت از جمله شاتل آن را به مشتریان خود می‌دهند.

البته چندی پیش، رئیس هئیت مدیره شاتل مصاحبه طوفانی بر ضد مودم‌های یوتل انجام داد و گفت کیفیت و سرعت لازم را ندارند و بهتر است وزارت ارتباطات مجوز واردات مودم فیبر نوری را بدهد.

معرفی مودم یوتل G442

برند ایرانی یوتل تا کنون سه مودم فیبر نوری یا اصطلاحا GPON ONE عرضه کرده است.

مودم یوتل G242 و نسخه به‌روز شده آن G242 New Face، یوتل G321 و یوتل G442.

مودم فیبر نوری یوتل

مدل G442 از دو مدل دیگر معروف‌تر و این روزها بیشتر سر زبان‌ها است و توسط اپراتورهای فیبر نوری به مشتریان پیشنهاد می‌شود.

این مودم فیبر نوری طراحی مشابه برخی از مودم‌های فیبر نوری هواوی دارد و از سرعت دانلود اسمی ۲.۴ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند؛ با ۴ درگاه شبکه LAN گیگابیت و یک وای فای دو بانده AC1200.

از نظر مشخصات، بالاترین و پرچمدار مودم‌های Gpon یوتل است. مودم‌های G242 و G321 دارای وای فای تک بانده هستند و تعداد درگاه‌های LAN کمتری دارند.

مشخصات مودم یوتل G442

اندازه این مودم ۱۷۰ در ۱۰۵ در ۲۸ میلی متر با وزن تقریبی ۳۰۰ گرم است.

یک مودم روتر ثابت مناسب اینترنت FTTH یا Fiber Optic با استاندارد GPON G.442 است. این مودم برای اتصال به اینترنت ADSL و VDSL نیست.

حداکثر سرعت دانلود مودم روی اینترنت فیبر نوری به ۲.۴ گیگابیت و آپلود ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد که برای اینترنت FTTH فعلی ایران، کافی و بلکه زیاد هم هست.

یوتل ۴۴۲

وای فای ۵ دو بانده با حداکثر سرعت ۱۲۰۰ مگابیت بر ثانیه، رده AC1200 دارد که سهم فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۸۶۷ مگابیت و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۳۰۰ مگابیت است.

روی وای فای از MIMO 2×2 با دو آنتن خارجی برخوردار است و قدرت هر آنتن نیز به ۵ دسی بل می‌رسد.

از نظر درگاه‌های ارتباطی، دارای ۴ درگاه RJ45 با سرعت یک گیگابیت، دو درگاه RJ11 برای ویپ، دو درگاه کانکتور فیبر نوری APC و بدون درگاه USB است.

مشخصات یوتل G442

کلیدهای پاور، وای فای، ریست و WPS را دارد تا بتوان به راحتی مودم را روشن/خاموش کرد یا وای فای را غیرفعال نمود.

از طریق یک آداپتور برق ۱۲ ولت با آمپر ۱ تغذیه می‌کند و برای رمزنگاری اطلاعات روی شبکه‌های بی‌سیم هم از WPA/WPA2 سود می‌برد.

در پنل کاربری تحت وب هم ویژگی‌هایی مانند Virtual Server و Port Forwarding به اضافه DDNS و IPTV را می‌بینیم. در مشخصات مودم نوشته شده از VPN پشتیبانی می‌کند ولی دقیقا مشخص نیست کدام پروتکل‌ها.

طراحی و ظاهر مودم فیبر نوری یوتل ۴۴۲

اشاره کردیم طراحی افقی و مشابه با مودم‌های هواوی ولی نازک‌تر و به‌روزتر دارد.

روی بدنه جلویی، اطراف و زیرین، شیارهایی دیده می‌شود که مشخصا برای تهویه هوا و خنک‌سازی درون باکس مودم است.

در پنل رویی، نشانگرهای LED زیادی چینش شدند و تقریبا وضعیت هر چیزی که نیاز داشته باشید را نشان می‌دهند؛ از درگاه PON و VoIP یا درگاه‌های LAN و وضعیت وای فای و پاور.

ظاهر مودم فیبر نوری یوتل ۴۴۲

در پشت مودم نیز درگاه‌ها و کلیدها، تعبیه شدند. از چپ به راست، ابتدا یک آنتن خارجی وای فای ثابت می‌بینیم؛ بعد دو درگاه RJ11 خاکستری، درگاه فیبر نوری GPON سبز رنگ که نشان می‌دهد مدل APC است؛ ۴ درگاه LAN زرد رنگ، کانکتور آداپتور برق، کلید پاور، کلید ریست و کلید وای فای و در نهایت آنتن دوم.

ظاهر مودم یوتل G442 چندان بد نیست و از یک مودم فیبر نوری نیز ظاهری بهتر از آن انتظار نمی‌رود.

قیمت و ارزش خرید یوتل ۴۴۲

قیمت مودم UTel G442 در بازار حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

وقتی درباره یک مودم ایرانی و ساخت داخل صحبت می‌کنیم؛ انتظار داریم قیمتی ارزان‌تر و به صرفه‌تر از مودم‌های وارداتی داشته باشد ولی اکنون این‌طور نیست.

مودم utel g442

شما با همین قیمت می‌توانید مودم‌هایی مانند هواوی HS8145V5، هواوی EG8145V، مودم معروف و بسیار با کیفیت هواوی HG8245Q2، مودم فایبرهوم HG6821M و همین‌طور مودم فایبرهوم AN5506-04 پیشنهادی شرکت مخابرات را بخرید.

البته، مودم یوتل ۴۴۲ دارای دو ویژگی مهم و اساسی لازم برای خرید مودم فیبر نوری هست؛ یعنی وای فای دو بانده و درگاه شبکه گیگابیتی تا بتوان سرعت بالاتر از ۱۰۰ مگابیت گرفت.

اما کاربر با خود فکر می‌کند اگر قرار است نزدیک به ۳ میلیون تومان برای خرید مودم فیبر بدهد؛ پس چرا یک مدل با برند خارجی معروف و شناخته شده و با کیفیت نگیرد؟

درباره خرید مودم فیبر نوری و انتخاب بهترین مدل بیشتر بخوانید:

قیمت و خرید مودم یوتل G442


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. من چند سال پیش مدل vdsl این مودم را تهیه کردم.
    با اینکه به مشکل خاصی تا به الان برخورد نکردم ولی یکی از ایرادات اصلی وارد به این برند یا حداقل این مدل خاص این بود که از لحاظ فرم ور یا سیستم عاملدر مقایسه با سایر برند های معروف کار با آن به مراتب سخت تر و امکانات جانبی هم کمتر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا