آموزش

پلی‌استیشن ۴ را با کابل اترنت به اینترنت وصل کنیم یا وای‌فای؟

این روزها همه دوست دارند همه‌چیز بی‌سیم باشد و کابل دور انداخته شوند.

لپ‌تاپ و اسمارت‌فون را بی‌سیم به مودم و اینترنت وصل کنیم، هدفون بی‌سیم بخریم، تلویزیون بی‌سیم به اینترنت متصل شود، بلندگوها بی‌سیم باشند و شاید کنسول‌های بازی از جمله پلی‌استیشن ۴ هم بی‌سیم به اینترنت وصل شود.

ایده اتصال PS4 به وای‌فای هم زیبا و هم ساده‌تر از یک اتصال سخت‌افزاری است. فقط شما به یک روتر بی‌سیم در خانه نیاز دارید که غالبا هم پیدا می‌شود. 

ولی برای اتصال کابلی باید احتمالا از خانه بیرون بزنید؛ یک کابل اترنت طولانی به اندازه فاصله کنسول تا مودم روتر تهیه کنید و بعد تازه دردسرها شروع می‌شود. 

اما سوال اصلی این است که کدام‌یک از این ارتباطات و اتصالات برای یک کنسول بازی بهتر است؟

اترنت یا وای‌فای؟

شما از یک کنسول بازی متصل به اینترنت چه انتظاری دارید؟ سرعت بالا بدون لحظه‌ای یا ذره‌ای تاخیر و لگ و افت کیفیت! 

همه هدف و برنامه شما از اتصال کنسول بازی پل‌ استیشن ۴ به اینترنت هم باید چیزهایی باشد که در بالا گفتیم. حالا مهم نیست کدام اتصال کابلی و بی‌سیم زیباتر، ساده‌تر و سریع‌تر است!

باید ببینیم کدام اتصال به ما پایداری و سرعت می‌دهد و کمترین پینگ و تاخیر را ایجاد خواهد کرد.

متاسفانه، دلایل زیادی وجود دارد که یک اتصال وای‌فای را خراب و با مشکل روبرو کند. شلوغی فرکانس‌ها و باندهای رادیویی، تعداد زیاد دستگاه‌های وای‌فای در همسایگی ما، دیوارهای بتنی و آجری و فلزی، دستگاه‌های مایکروویو، تلفن ثابت، ماهواره و خیلی چیزهای دیگر قاتل وای‌فای هستند.

هرچقدر هم شما یک روتر بی‌سیم پرسرعت، چند آنتنه و خیلی خفن خریده باشید؛ باز هم ممکن است برخی روزها یا دقایقی از بازی پینگ و تاخیر بالا برود و آن‌ وقت اعصاب شما بیشتر به هم بریزد.

چرا اترنت حتی اگر زیاد دردسر دارد؟

اولین و بزرگ‌ترین دستاورد یک اتصال کابلی برای کنسول بازی مانند پلی استیشن ۴، پایداری است. شما در بازی‌های آنلاین بیشتر از سرعت و پهنای‌باند به پایداری اتصال نیاز دارید.

به محض اینکه کابل شبکه را به پلی‌استیشن ۴ بزنید و اینترنت برقرار شود؛ چدین متغیر برهم‌زننده پایداری اتصال از بین می‌روند. تعداد پینگ‌ها به مراتب کمتر می‌شوند؛ تاخیر ندارید یا احساس نمی‌شود؛ دانلودها سریع‌تر، تصاویر پایدارتر و قابل اطمینان‌تر هستند.

حتی اگر راه‌اندازی یک شبکه کابلی برای کنسول بازی سخت است یا هزینه و دردسر درد؛ به شما توصیه می‌کنیم این کار را انجام دهید چون ارزش‌اش را دارد و بعدها پشیمان نخواهید شد.

اگرچه، این روزها روترهای گیمینگی وارد بازار شده‌اند که ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای برای بازی‌های آنلاین و کنسول‌هایی مانند پلی‌استیشن ۴ دارند و حتی آن‌ها را به طور خودکار شناسایی و اولویت‌بندی می‌کنند؛ ولی باز پیشنهاد ما یک اتصال کابلی است.

شما می‌توانید یک روتر گیمینگ مانند ایسوس DSL-AC68U یا لینک‌سیس WRT۳۲X خریداری ولی باز پلی‌استیشن ۴ را با کابل به آن متصل کنید. تمام گیمرهای حرفه‌ای اهل اترنت و کابل هستند و کمتر سراغ بی‌سیم می‌روند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    اگه امکانش هست آموزشی در مورد اینکه چطور در تنظیمات مودم ps4 رو در اولویت قرار بدیم برای مواقعی که تعداد دیوایس های متصل به مودم زیاد میشه
    من مودمم d-link 2740u هست وداخل تنظیماتش به غیر از Qos چیز خاصی در این رابطه پیدا نکردم که همون رو هم سر در نیووردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا