فناوری

چرا سرعت اینترنت اسمارت‌فون‌ها بیشتر از مودم‌های ۴G است؟

اگر سریع‌ترین مودم ۴G LTE را در ایران داشته باشید؛ باز هم احتمالا سرعت اینترنت موبایل اسمارت‌فون شما بیشتر است. 

بهترین مودم ۴.۵G می‌تواند سرعتی ۷۰ الی ۸۰ مگابیت به شما نشان بدهد ولی اگر یک گوشی گلکسی اس ۸ یا گلکسی اس ۹ سامسونگ داشته باشید؛ به راحتی سرعت اینترنت بالای ۱۰۰ مگابیت است. 

تقریبا این موضوع برای گوشی‌های رده بالای عرضه شده در دو الی سه سال اخیر صادق است و برند گوشی هم روی آن تاثیری ندارد. اگر اسمارت‌فون شما از پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ یا ۸۴۵ سود می‌برد و حتی اگر پردازنده آن یک نسل پایین‌تر از این‌ها است؛ سرعت اینترنت موبایل روی گوشی بیشتر از مودم همراه است.

چرا سرعت اینترنت روی گوشی‌های موبایل بیشتر از مودم‌ها است در حالی‌که به نظر می‌رسد باید برعکس باشد؟ 

در ادامه چندین دلیل برای این موضوع ذکر می‌کنیم تا دیگر از این اتفاق تعجب نکنید و قدر مودم گوشی‌های رده بالای خود را بدانید:

مودم LTE سریع‌تر

یک مودم ۴G از رده LTE Cat4 با سرعت ۱۵۰ مگابیت است. مودم ۴.۵G به سرعت ۳۰۰ مگابیت و رده LTE Cat6 می‌رسد.

حالا در سمت اسمارت‌فون‌ها چه خبر است؟ گوشی گلکسی اس ۸ از مودم LTE Cat16 با سرعت ۱ گیگابیت سود می‌برد. همین مودم روی گلکسی نوت ۹ و ده‌ها اسمارت‌فون رده بالای دیگر سوار شده است.

گلکسی اس ۹ و نوت ۹ و باز هم ده‌ها گوشی دیگر از مودم LTE Cat18 با سرعت ۱.۲ گیگابیت بهره می‌برند که سریع‌ترین گوشی‌های بازار هستند.

حتی گوشی‌های رده میانی این سال‌های اخیر هم مودم‌هایی در رده LTE Cat9 یا LTE Cat11 و LTE Cat13 دارند. پس، طبیعی است که باید سرعت اینترنت LTE روی این دستگاه‌ها بیشتر از مودم‌های همراه باشد.

تجمیع فرکانس خودکار

بزرگ‌ترین دلیل سرعت بالای اینترنت همراه روی اسمارت‌فون‌های امروزی، برخورداری از فناوری تجمیع فرکانس (CA) است. 

در حالی‌که مودم‌های ۴G امکان CA ندارند و مودم‌های ۴.۵G تنها از تجمیع فرکانس دو باند رادیویی پشتیبانی می‌کنند و سرعتی بالاتر از ۳۰۰ مگابیت نمی‌دهند؛ مودم‌های نصب شده روی اسمارت‌فون‌های رده میانی و رده بالای امروزی از CA 4 پشتیبانی می‌کنند. 

یعنی می‌توانند چهار باند رادیویی را با یکدیگر ترکیب کنند تا افزایش سرعت اینترنت در پی داشته باشد. این قابلیت روی بسیاری از اسمارت‌فون‌ها از جمله سری گلکسی سامسونگ به طور خودکار فعال است و به همین دلیل سرعت اینترنت با ساده‌ترین تست‌ها و حتی آنتن‌دهی ضعیف‌تر بالاتر از مودم‌های همراه است.

MIMO بیشتر

مسئله بعدی، تفاوت MIMO روی اسمارت‌فون‌ها و مودم‌ها است. باز هم در اسمارت‌فون‌ها شاهد MIMO 4×4 هستیم ولی در مودم‌های همراه MIMO 2×2 پیاده‌سازی شده است. فناوری MIMO و چندین فناوری دیگر در مودم‌های اسمارت‌فون‌ها باعث شده سرعت اینترنت بیشتری به دست بیاید.

مودم X16 کوالکام که روی تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ نصب شده است؛ از بالاترین تجمیع فرکانس و MIMO برای دستیابی به سرعت ۱ گیگابیت سود می‌برد. 

آنتن‌دهی بهتر

گوشی‌های تلفن همراه امروزی طوری ساخته شده‌اند که آنتن‌دهی بهتری نسبت به نسل‌های پیشین و حتی مودم‌های همراه دارند. در این اسمارت‌فون‌ها چندین آنتن نصب شده است و غالبا برای شبکه‌های موبایل LTE از چهار آنتن و بیشتر استفاده می‌کنند در حالی که روی مودم‌های همراه دو آنتن ضعیف کار می‌کند.

فناوری ساخت اسمارت‌فون هم به آنتن‌دهی بیشتر آن‌ها کمک می‌کند. سازگاری مودم، آنتن، پردازنده مرکزی و سایر اجزای اسمارت‌فون هم در افزایش سرعت اینترنت بی‌تاثیر نیست.

پس چرا مودم بخریم؟

یکی از خواننده‌های عزیز سایت برایم اسکرین‌شاتی از تست سرعت اینترنت ایرانسل با موبایل هواوی میت ۹ فرستاده و معترض بود چرا سرعت دانلود را ۱۰۲ مگابیت نشان می‌دهد؟ 

البته، این خواننده بیشتر سرعت اینترنت را با گوشی خودش مقایسه می‌کرد که سرعتی به مراتب کمتر نشان می‌داد ولی برای خودم جالب بود بدانم چرا چنین سرعت خوبی روی این گوشی ثبت شده است.

وقتی به شمخصات مودم و تراشه هواوی میت ۹ مراجعه کردم؛ به راحتی جواب سوالم را یافتم. تراشه این گوشی کرین ۹۶۰ است. این پردازنده از مودم LTE Cat12/13 با سرعت ۶۰۰ مگابیت سود می‌برد و به MIMO 4×4 و CA 4 مجهز است.

بارها برای خودم پیش آمده که اشتراک‌گذاری اینترنت از روی گوشی موبایل به روی لپ‌تاپ سرعت بسیار بیشتری نسبت به استفاده از مودم ۴G یا ۴.۵G داشته است. وقتی شما یک اسمارت‌فون با مودم LTE Cat16 دارید؛ یعنی مودمی سریع‌تری از هر مودم همراه دیگری در بازار و باید هم سرعت اینترنت بیشتری داشته باشید.

پس، حالا سوال مهم‌تری مطرح می‌شود: «وقتی یک گوشی رده بالا داریم؛ چرا باید یک مودم همراه خریداری کنیم؟» جواب این سوال را می‌توانید در مطلب «چرا با داشتن یک اسمارت‌فون رده بالا؛ باید مودم ۴G LTE بخریم؟» بخوانید!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا