فناوری

تفاوت سیم‌کارت‌های معمولی ۴G با سیم‌کارت‌های TD-LTE چیست؟

پس از عرضه سرویس اینترنت TD-LTE در ایران، یکی از شبهات کاربران استفاده از سیم‌کارت‌های TD-LTE روی گوشی‌های تلفن همراه بوده است.

کاربران زیادی این شبهه را مطرح کرده و خواستار راهنمایی و توضیحات درباره تفاوت سیم‌کارت‌های معمولی یا FDD با سیم‌کارت‌های TDD بودند.

چندی پیش طی مطلبی با عنوان «آیا می‌توانیم از سیم‌کارت‌ TD-LTE روی گوشی‌های موبایل استفاده کنیم؟» گفتیم که نمی‌توان از سیم‌کارت‌های TD-LTE روی گوشی‌های تلفن همراه و اسمارت‌فون‌ها یا دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور استفاده کرد.

سیم‌کارت‌های TD-LTE امکان تماس تلفنی، پیامک و حتی اینترنت دیتا روی گوشی تلفن همراه را نمی‌دهند و فقط باید روی مودم‌های TD-LTE برای استفاده از بسته اینترنت فعال شده روی آن‌ها استفاده شوند.

اما چرا اسمارت‌فون‌ها از سیم‌کارت TD-LTE پشتیبانی نمی‌کنند؟ چه تفاوتی میان سیم‌کارت‌های معمولی و TD-LTE هست که یکی برای گوشی‌های موبایل مناسب و دیگری فقط روی مودم‌ها کار می‌کند؟

تفاوت سیم‌کارت معمولی با سیم‌کارت TD-LTE

همان‌طور که می‌دانید فناوری TD-LTE جزو نسل چهارم شبکه‌های موبایل یا ۴G است. به طور کلی هر دو فناوری ۴G LTE و TD-LTE جزو یک خانواده هستند و تفاوت آن‌ها در استفاده از باندهای رادیویی تعریف شده روی LTE است.

سیم‌کارت‌های معمولی و گوشی‌های تلفن همراه از باندهای ۱ تا ۳۱ شبکه‌های LTE پشتیبانی می‌کنند که به طور مشخص برای ارتباطات FDD اختصاص داده شده است.

برای ارتباطات TD-LTE باندهای ۳۳ و ۳۴ تا ۵۳ اختصاص یافته است که البته بیشتر سرویس‌های روی باندهای ۳۴ و ۴۲ هستند. باند ۳۴ برای فرکانس ۲۱۰۰ مگاهرتز و باند ۴۲ برای فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز است.

ایرانسل و مبین‌نت سرویس‌های اینترنت TD-LTE خود را روی باید ۴۲ و ۴۳ یا همان فرکانس ۳۵۰۰ و ۳۷۰۰ مگاهرتز عرضه می‌کنند. شاتل مجوز ارایه سرویس TD-LTE روی باند ۳۴ یا فرکانس ۲۱۰۰ مگاهرتز را گرفته است.

بنابراین، طبیعی است وقتی سیم‌کارت TD-LTE ایرانسل یا مبین‌نت را روی اسمارت‌فون خود می‌اندازید؛ چون از باند رادیویی ۴۲ پشتیبانی نمی‌کند؛ نه قابلیت تماس تلفنی و پیامک دارید و نه اینترنت TDD در دسترس قرار می‌گیرد.

برخی از اسمارت‌فون‌ها هم از باند رادیویی ۳۴ برای TDD پشتیبانی می‌کنند ولی باید بررسی کرد در ایران سرویس‌دهنده‌های TD-LTE روی آن باندها سرویس می‌دهند یا خیر!

دانستن باندهای رادیویی اسمارت‌فون به این درد می‌خورد که اگر بخواهید از اینترنت دیتا در کشورهای دیگر استفاده کنید؛ آیا باندهای رادیویی FDD یا TDD آن‌جا را پشتیبانی می‌کند یا خیر!

در کشورهای امریکایی، اروپایی و بخشی از آسیا بیشتر از فرکانس‌های FDD استفاده می‌شود ولی TD-LTE در کشورهایی مانند هند، چین و ایران یافت می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا