فناوری

آنلاک مودم و همه مزایا و معایب‌اش

چرا بهتر است اصلا سراغ آنلاک مودم نرویم؟

دیشب برای آخرین بار داشتم سایت‌ها و کانال‌ها را برای خبر جدیدی بررسی می‌کردم تا دیگر کامپیوتر را خاموش کنم و بروم بخوابم. ناگهانی فرد ناشناسی در تلگرام پیام داد و درخواست کمک کرد.

مودم Tf-i60 را خواسته بود آنلاک کند ولی وسط‌های کار، یک چیز مطابق راهنمای آنلاک مودم پیش نرفته و همه‌چیز خراب شده بود. این کاربر هم پا در هوا مانده بود چه کند. التماس می‌کرد و راهنمایی می‌خواست و اینکه به دادش برسیم و مودم یک میلیون تومانی‌اش را نجات دهیم.

شاید ماهی چند مورد این‌گونه را شاهد هستم. کاربری که دنبال انلاک مودم است یا مودم‌اش را آنلاک کرده و بعد سوخته یا اینکه به حساب فردی پول واریز کرده که برایش انلاک کند ولی طرف پول را بالا کشیده و هیچ فایل و راهنمایی نداده است.

واقعا برایم سوال می‌شود که این کاربران چرا سراغ آنلاک مودم می‌روند؟ آیا واقعا مزایای یک مودم آنلاک شده این قدر زیاد است که ریسک بالای آن را بپذیرید و حاضر شوید مودم‌تان را از گارانتی خارج کنید؟

آنلاک مودم چیست و چه مزایایی دارد؟

برای افرادی که درباره ماجرای آنلاک مودم‌ها چیزی نمی‌دانند باید عرض کنم برخی مودم‌هایی که توسط اپراتورها به مشتری داده می‌شود؛ دارای قفلی است که فقط با سیم‌کارت همان اپراتور کار کند و از سیم‌کارت‌های اپراتورهای دیگر پشتیبانی نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ پرسش و پاسخ درباره آنلاک مودم

مثلا، مودم معروف ایرانسل TF-i60 قفل شده است و فقط با سیم‌کارت ایرانسل کار می‌کند. اگر یک کاربر بخواهد سیم‌کارت همراه اول، رایتل، شاتل‌موبایل و غیره روی آن بیندازد؛ جواب نمی‌دهد. معمولا مودم‌های قفل شده ارزان‌تر هستند و کاربر ناچار است همراه با سیم‌کارت و اینترنت اپراتور خریداری کند.

حالا برخی از کاربران پس از مدتی هوس می‌کنند مودم را آنلاک کنند و قفل نرم‌افزاری مودم را بردارند تا بتوانند هر سیم‌کارتی روی مودم انداخته و از اینترنت استفاده کنند.

بی‌شک؛ برخی از کاربران فقط از روی کنجکاوی سراغ آنلاک مودم می‌روند و برخی دیگر دوست دارند از چندین سیم‌کارت روی مودم استفاده کنند یا در مکانی هستند که سیم‌کارت همراه مودم جواب نمی‌دهد.

برخی هم مودم را برای مسافرت‌ها و استفاده در کشورهای دیگر می‌خواهند و باید آنلاک کنند.

آنلاک مودم چه خطرات و معایبی دارد؟

اما در کنار این مزایا، آنلاک کردن مودم حتی توسط افراد متخصص با خطر خرابی یا سوختگی مودم و از کار افتادن آن برای همیشه روبرو است. مودمی که آنلاک شود؛ از گارانتی خارج شده و شرکت فروشنده تعمیر آن را برعهده نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: چرا برخی مودم‌های آنلاک در خارج از ایران کار نمی‌کنند؟

غالبا مودم‌های آنلاک شده از فریم‌ویر جایگزینی استفاده می‌کنند که شاید کارایی مودم را کاهش دهد. اگر فریم‌ویر آنلاک شده به خوبی نصب نشود یا در حین آنلاک کردن مودم مشکلی پیش بیاید؛ احتمالا باید به فکر مودم دیگری باشید.

به هر حال، توصیه نمی‌شود هر کاربری سراغ آنلاک مودم برود و براساس راهنماهای منتشر شده در اینترنت بخواهد مودم را دستکاری کند. آنلاک کردن مودم یک کار فوق تخصصی است و بهتر است سراغ شرکت‌های معتبر و شناخته شده‌ای بروید؛ اگر واقعا نیازی به آنلاک مودم دارید.

در غالب اوقات، مودم آنلاک شده مزایایی که تصور می‌شد را ندارد و همان آنتن‌دهی یا سرعت سیم‌کارت اصلی مودم را به دست می‌دهد. بهتر است از ابتدا مودم آنلاک شده‌ای بخریم یا دنبال روش‌های دیگری برای افزایش سرعت و آنتن‌دهی باشیم.

پدیده فروش مودم‌های آنلاک شده

در بازار ایران، تا همین یکی دو سال پیش، شما باید یک مودم لاک شده را خریداری و بعد خودتان یا توسط یک فرد واردی، مودم سیم‌کارتی را آنلاک می‌کردید.

الان بازار کاملا تغییر کرده است و با پدیده فروش مودم‌های آنلاک شده روبرو هستیم. یعنی یک شرکت یا فروشنده، یک بار مودم لاک شده نو یا استوک خریداری کرده و بعد می‌آید تک تک آن‌ها را آنلاک می‌کند و به مشتریان می‌فروشد. در تبلیغات کانال‌های تلگرامی یا سایت‌های فروش هم رسما زده شده است که مودم فلان آنلاک شده!

خوب، سوال اینجا است که باید این مودم‌ها را خریداری کنیم یا خیر و آیا مشکلات مودم‌های آنلاک شده توسط خودمان را دارند؟ جواب این است که نمی‌توان یک قاعده کلی گفت ولی معمولا مودم‌ها آنلاک شده شرکتی، مشکلات کمتری دارند و قابل اعتمادتر هستند. البته، بهتر است از یک فروشنده و شرکت معتبر بخرید و درباره عملکرد او مطمئن باشید.

بیشتر بخوانید: آیا مودم‌های آنلاک واقعا آنلاک هستند؟ چه مودم‌هایی آنلاک واقعی نیستند؟

همین الان، فروشنده‌هایی داریم که روزانه چندین مودم آنلاک سیم‌کارتی می‌فروشند و همه مشتریان رضایت دارند. خوب خرید یک مودم از این شرکت‌ها یا فروشگاه‌ها که معمولا ۷ تا ۱۰ روز ضمانت تعویض می‌دهند و همه اطلاعات و مشخصات و نخوه کارشان مشخص است؛ خطرات بسیار کمتری دارد تا اینکه از یک فروشنده ناشناس خرید یا اینکه خودمان اقدام به آنلاک مودم سیم‌کارتی کنیم.

حتی پدیده دیگری که در بازار شاهد هستیم؛ فروش مودم‌هایی است که در خارج از کشور آنلاک شدند و مثلا توسط یک اپراتور موبایل خارجی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. درباره این مودم‌ها که معمولا استوک بوده و دست اول نیستند؛ باز باید دقت کنید مودمی کاملا سالم و نو خریداری کرده و فروشنده در برابر نقص و مشکل مودم پاسخ‌گو باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫40 دیدگاه ها

  1. ای کاشی راهی بود تا میتونستیم فریمور مودم (b612(TF-i60 رو تهیه بکنیم.
    من مودمم رو بصورت انلاک خریدم ولی شرکت فروشنده که از یه سایت خیلی معتبر ایرانی خریدم،
    بدون اینکه به خریدار بگن خودشون بعدا مودم رو انلاک کردن(یعنی انلاک اصل کارخانه نیست) بخاطر همین نمیتونم اپدیت بکنم.
    اخرین اپدیتی که برای این مودم عرضه شده قابلیت جمع اوری امواج رو داره که متاسفانه نمیتونم ازش استفاده بکنم.
    میتونم از همه ی سیم کارت ها استفاده بکنم ولی امکان بروزرسانی مودم رو ندارم 🙁

    1. اگر بدهید بیرون هزینه می‌گیرند
      اگر خودتان انجام بدهید خوب هزینه‌ای ندارد ولی خطر نابود شدن مودم و انداختن در سلط اشغال وجود دارد

      1. من نمیفهمم “خطر نابود شدن” یعنی چی؟؟دوتا برنامه کرکر و ی چیپست با حافظه دوتا کلاسِ کتابخانه ای چجوری در معرض “خطر نابود شدن” قرار میگیرن؟پیود آلی نیست که تجزیه شه بره هوا،توی ترکیب الکترونیک و برنامه نویسی هیچ چیزی وجود نداره که نشه برش گردوند،این اشخاص ثالث “بیرون” دقیقا چیکار میکنن با فشار برق متناوب حافظه برد مودمو پاک میکنن بعد بصورت دستی براش برنامه مینویسن؟بعد مثلا اگه ی نفر از “بیرون” اماتور بازی در بیار یا اصلا نه ادم دیگه جایزالخطا،مودمو بَن کنه چیکارش میکنه اشخاص “بیرون تر”؟کار درستی نیست مودم بگیری ۱.۶ بعد بدی دست بچه ۱۶ سالت انلاکش کنه،ولی دیگه خدایی “خطر نابود”ی هم نداره

        1. دوست عزیز فریمور مثل فایل بایوس کانپیوتر است اگر درباره بایوس تحقیق کنی میفهمی یه حافظه از نو rom هست و فقط قابل خوندنه نمیشه روش نوشت مگر با ابزاری به نام پروگرامر خب بایوس خراب بشه دو حالت داره یا هارد بریک میشه که ب فاک میری راه نداره درستش کرد یا سافت بریک که باید بدی دست متخصص واسط کد هاشو درست کنه در اپگرید و دانگرید اندروید هم همین داستانه در فریمور مودم هم همینوطر در فلش بایوس گرافیک هم همچنین

          1. از این حرفها زیاد شنیدیم و همه کار هم کردیم. اشتباه هم کردیم بازم درستش کردیم. الآنم بیشتر از یک ساله گوشی بدون رجیستری که همین افراد متخصص می گفتن نمیشه رو دارم تو شبکه استفاده می کنم. به جای اینکه سه چهار تومن پول پاس و عوارض بدم

  2. با سلام من یه مودم هواوی b612 از یکی از سایتها خریدم ولی وقتی رفتم تو تنظیمات مودم نوشته بودIrancell-TF-i60 یعنی ممکنه مودم آنلاک شده باشه؟

    1. سلام
      چندین گزارش دیگری این‌چنینی دریافت کردم. بله ظاهرا یک سری مودم‌ها را ایرانسل وارد کرده و بعد بدون نام به دیگران داده است تا بفروشند. دقیقا نمی‌دانم آنلاک شده هستند یا خیر ولی دیگران استفاده کردند گفتند مشکلی ندارند.

      1. سلام من یه مودم sierra دارم سیم لوک شده اگ کسی میتونه کمکم کنه تماس بگیره ممنون میشم
        ۰۹۱۹۳۰۱۹۲۰۷

    2. دوستا بزارید واستون تو ضیح کامل بدم
      اگه میخواید بدونید مودمتون آنلاک هست یا نه کافیه دوتا سیمکارت تو دستتون باشه و هر دوتا رو روی مودمتون تست کنید اگر آنتن هر دو سیمکارت روی مودم اومد بالا و تونستید ازش استفاده کنید یعنی مودمتون آنلاک هست
      و هیچوقت هم آنلاک نکنید چون اگه انلاک کردید دیگه اپدیت کارخانه واسه مودمتون نمیاد

  3. مودم هم با بعضی سیمکارتها جواب نمیده مثلا چهار تا ایرانسل باهاش تست کردم فقط دو تاش کار کرد و هم خیلی اذیت میکنه تا وارد تنظیماتش بشی سه تا نام یوزر و پسورد داره یوزر HUAWEI-b612،یوزر irancel-tf-i60،و یوزر admin همش رو امتحان میکنم با هیچکدوم وارد نمیشه میگه نادرسته باید حتما ریست بکنم مودمو، بعد ریست فقط یه بار با یوزر پسورد admin واردمیشه اگه هم خارج شدی دیگه نمیتونه وارد بشه باز باید مودمو ریست بکنم وبا همون admin وارد بشم. میشه راهنمایی کنین مشکل از چیه ممنون میشم.

    1. شما بار اول كه وارد تنظيمات ميشي پسورد wifi رو هم تغيير ميدي و بعد از اون براي وارد شدن به قسمت تنظيمات بايد همون پسوردي رو وارد كني كه براي wifi گذاشتي. يا نگاه كن وقتي داري براي wifi پسورد ميذاري يه گزينه داره كه اگر غير فعالش كني ديگه اين حالت پيش نمياد كه پسورد ورود به تنظيمات هم عوض بشه

    1. سلام مودم tk-2510 مال ایراتسله . نمیدونم آنلاک میشه یا نه ولی من مودم tk-2510 plus دارم کلا خودش آنلاک هست

  4. سلام دوستان
    سال نوی تون مبارک
    تازه ی مودم B612از ی بنده خدائی خرید کردم و فریمور ۱۹۸ رو براش نصب کردم
    آیا امکان انلاک بصورت انلاین انجام میشه منظورم اینه که نرم افزاری انلاک بشه فایلش موجوده لطفا ارسال کنید ممنون

  5. سلام. من یه مودم TF-i60 ایرانسل داشتم که آنلاکش کردم و حدود ۱ ماهم ازش استفاده کردم با سیم کارت همراه اول و مشکلی هم نداشت. از یه روزی یهو سیم کارت های همراه اول رو قبول نمیکنه و چراغش قرمز میشه! ممکنه دوباره لاک شده باشه؟

  6. به نظر میاد وقتی مودم TF-i60 رو آنلاک می کنیم بعد از یه مدت سیم کارت به خاطر بحث رجیستری از سرویس خارج میشه و باید از سیم کارت جدید استفاده کرد. آیا راهی برا رفع این مشکل هست؟ مخصوصا با توجه به اینکه IMEI دستگاه بعد از رجیستر کردن ۱۵ تا صفر میشه.

  7. خیلی دوست داری دیگران بهت التماس کنن نه؟

    تو بیشتر مطالبی که مینویسی از التماس کردن دیگران به خودت مینویسی 🙂

  8. سلام . خسته نباشید.
    مودم های TD مبین نت رو میشه آنلاک کرد؟ این مودم رو ۳ سال پیش خریدم. و یک آپدیت نرم افزاری هم همین ۵-۶ ماه پیش انجام دادن از پیشتیبانیشون. حقیقت شبکه مبین خیلی داغونه و مودم که ماشالا قیمت ها سر به فلک کشیده. زبان برنامه نویسی شده مودم asp و حتی من داخل سورس های برگشتی نگاه که میکنم نوشته های چینی هست. یعنی صدر در صد مودم به احتمال زیاد Huawei باشه.
    مودم با این مشخصات:
    AirMaster 3100v
    Manufacturer: MobinNet
    Software Version: V2.0.0B31
    Hardware Version: V1.0
    Serial Number: K3100V145677

  9. مهران ادامه کامنت قبلی:
    الان هم که نگاه کردم و پی بردم مودم من در واقع برای شرکت kzbtech هست و فقط ظاهر firmware و قفل روش گذاشتن.
    با کمی گشتن توی کدهای صفحات به این پی بردم که مودم برای شرکت kzbtech.com است. در واقع نام مودم عینا” در هر دو سایت یکی هست. AirMaster 3100v
    http://www.kzbtech.com/AM3100V.html

  10. با سلام
    من مودمی از خارج کشور اوردم و به نظرم باید انلاک شه چون نه سیم کارت میندازم روش کار میکنه نه وقتی به کابل تلفن وصلش میکنم
    مدلش هم huawei CPE B593 هسش

  11. اولا غالب مودم های انلاک نشده از فریمور جایگزین استفاده میکنن و فریمور اصلی نیست و دوما در غالب موارد مودم انلاک شده انتن دهی و سرعت بهتری داره چون اپدیت میگیره و بهبود پیدا میکنه مخصوصاً مودمای ایرانسل و مبین نت یجوری برعکس دارید میگید ادم میمونه…

    1. دوست عزیز منم به شک انداختی. یعنی میفرمایید مودم های مثلا ایرانسل اپدیت نمیگیره تا انلاک نشده؟! والا غالبا که دارن میگن چون انلاک کردیم دیگه اپدیت نمیگیره؟! این شد ۲تا علامت سوال سومی هنگ میکنما. یکی بیاد حالا فقل مخ منو انلاک کنه. بلاخره چی شد؟!

  12. دوست عزیزی که درباره ضرر های این کار مینویسی من یه سوال ازت داشتم به نظر شما اگر کسی که حدود ۲میلیون هزینه کرده با هزینه اشتراک گفتم سرویس خوب و بدون قطع و وصلی بگیره مگه مریضه که بره دنبال باز کردن قفل مودم الان شما یه مودم میخری کلی پول میدی بعد جواب نمیده به شرکتها هم که زنگ میزنی هر روز یه بهانه میارن یه روز برق نوسان داره یه روز کابلها از مرکز خرابه خوب آدم چیکار کنه الان من یه مودم مبینت گرفتم حالا خونه رو داریم جابه جا میکنیم دوتا کوچه اونورتر مبینت جواب نمیده فقط ایرانسل جواب میده خدایی من مستاجر که هر سال معلوم نیست کجا باید برم هر سال باید یه مودم بخرم …؟

      1. من الان td-lte ایرانسل دارم بسته یکساله خریدم خود سایت ایرانسل و سایت‌های داخلی بالا نمیاد خیلی با تأخیر و نصفه نیمه . یک ماه ه کامل شبکه اختلال داره. می‌رم به پشتیبانی سایت ایرانسل می‌گم می‌گن ما اطلاعات فنی نداریم و کاری از دستمون بر نمیاد. خوب من اگر بتونم مودم ام رو آنلاک کنم می‌تونم لااقل سیم کارت های دیگه رو تست کنم. در ایران کسی هم وجود نداره برای پیگیری. ایرانسل الان بیشتر از دو سال ه به من مودم و سیم کارت فروخته کار می کرده اما الان دیگه کار نمی‌کنه.

  13. لوک مودم فقط هدر دادن ثروت ملی هست بهتر است وزارت ارتباطات ورود کند و تمام شرکت ها را مجبور به انلاک مودم کند.یعنی چی اینجوری مجبوری ده تا مودم بخری.

    1. واقعا فکر میکنی وزارت ارتباطات نمیدونه خوب میدونه همه چی هم با اجازه اونا صورت میگیره منتها باید پول از جیب ما بره داخل جیب چندین نفر و شرکت های دیگه اونم نه یه نفر و یه شرکت ما باید به همه باج بدیم کل اساس این کشور تو هر حوزه که نگاه میکنی همینه

  14. من یه مودم مبینت خریدم لاک هست اینترنت مبینت هم که خیلی بد شده الان میخوام سیم کارتش عوض کنم نمیدونم چطور ان لاکش کنم آگه راهنمایی کنید ممنون میشم

  15. سلام دوستان مودم دیلینک ۹۲۰ خریدم فروشنده گفتن انلاک هست ولی سیمکارت ایراتسل گذاشتم یهو نت قطع میکنه مینویسه بدون نت متصل هستید!کسی میتونی کمکی کنه

  16. دوستان سلام.من چند ماه پیش مودم ZTE مدل MF905 رو از دیجیکالا خریدم که عنوان شده بود آنلاک هست!با سیم کارت همراه اول روشنش کردم اوکی بود اما بعدش هرسیم کارتی روش انداختم نت نمیداد جز همراه اول!! این یعنی آنلاک نیست درسته؟! به نظرتون آنلاکش کنم؟میخام نت شاتل موبایل روش بگیرم که نمیشه

  17. سلام یه مودم ۶۱۲ مبین نت دارم میخام آنلاک کنم که با سیم کارت دیگه کار کنه کجا اینکارو انجام بدم تو محدوده مرکز شهر. راهنمایی بفرمایید

  18. در کل به هیچ عنوان مودم لاک هیچ شرکتی رو نخرید به خاطر یه آف کوچیک بی خودی خودتون رو محدود نکنید . همون مدل مشابهش رو و آنلاک رسمی از بازار بخرید . هست زیادم هست. بعدش دیگه از هر شرکت و سرویسی خواستید راحت استفاده کنید جا به جا کنید . مودم لاک = اشتباه بی دلیل.

    1. سلام
      فقط در چند مدل مودم پیشرفته این مورد را داریم و در غالب مودم‌های آنلاک شده، پس از ریست نرم و ریست فکتوری، هیچ مشکلی برای مودم پیش نمی‌آید و همان آنلاک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا