راهنمای خرید

۱۰ روتر پر فروش بازار ایران در سال ۱۳۹۶

هر سال تعدادی تعدادی روتر وارد بازار می‌شوند ولی همه آن‌ها با استقبال مردم روبرو نشده و تنها چند روتر را می‌توان پرفروش دانست. 

با ورود به سال ۹۷، انتظار داریم روترها و مودم‌های جدیدی در بازار ایران یافت شوند و کاربران کم‌کم با خریدشان، شرایط متفاوتی برای بازار رقم بزنند. 

اما شاید دوست داشته باشید بدانید در سال گذشته، کدام مودم‌ها و روترها جزو پرفروش‌های بازار بودند.

 در این مطلب نگاهی به ۱۰ مودم روتر پرفروش و محبوب بازار ایران در رده‌های مختلف خواهیم انداخت تا خرید آن چیزی که می‌خواهید؛ راحت‌تر شود:

TP-Link MR200: مودم روتر ۴G دسکتاپ آنتن‌دار

اگر به دنبال مودم همراهی برای استفاده از اینترنت موبایل هستید ولی لزومی ندارد که حتما مودمی قابل حمل باشد و از سوی دیگر داشتن آنتن خارجی برای آنتن‌دهی بیشتر ضروری است؛ در خرید MR200 شک نکنید.

این مودم از نوع Cat.4 با سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت؛ از دو آنتن خارجی جداشدنی برای شبکه موبایل و سه آنتن داخلی برای وای‌فای سود می‌‌برد. یک روتر وای‌فای AC750 هم هست که دو بانده است و سرعت‌های ۳۰۰ مگابیت و ۴۳۳ مگابیت را به ترتیب روی فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز فراهم می‌کند.

چهار درگاه RJ45 صد مگابیتی برای اتصال شبکه دارد که یک درگاه نقش WAN را هم ایفا می‌کند. کافی است روی این مودم روتر یک سیم‌کارت بیندازید تا اینترنت پرسرعت ۴G LTE برای دیگر دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود.

البته، این مودم از کدهای دستوری پشتیبانی نمی‌کند ولی می‌توانید از پنل دریافت و ارسال SMS استفاده کنید. این مودم روتر در ایران بسیار خوب جواب داده و عموم خریداران از سرعت و کارایی‌اش راضی هستند. باتری و صفحه‌نمایش ندارد و از به طور مستقیم از برق شهری تغذیه می‌کند.

TP-Link M7350: مودم روتر ۴G همراه

اگر به دنبال خرید یک مودم ۴G همراه هستید و دستگاهی سبک و جمع‌وجور می‌خواهید؛ مودم روتر M7350 جواب پس داده است. یک باتری ۲۵۵۰ میلی‌آمپرساعتی دارد تا همیشه نیاز به اتصال برق نباشد.

این باتری می‌تواند حداکثر ۸ ساعت بی‌وقفه کار کند. یک درگاه MiniUSB برای شارژ یا اتصال به دستگاه‌های دیگر دارد و البته از کارت حافظه میکرواس‌دی و شیار سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند. این مودم هم در رده Cat.4 است و سرعت دانلود به مرز ۱۵۰ مگابیت و سرعت آپلود به مرز ۵۰ مگابیت می‌رسد.

وای‌فای این مودم روتر فقط از استاندارد ۸۰۲.۱۱n و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و سرعت آن حداکثر ۳۰۰ مگابیت است. حداکثر ۱۰ نفر می‌توانند به طور همزمان به این مودم روتر متصل شوند.

یک صفحه‌نمایش TFT LCD کوچک دارد که وضعیت شبکه و سرعت دانلود/آپلود را به کاربر نشان می‌دهد. یک کلید Menu دارد تا بتوان بدون نیاز به پنل مدیرتی تحت وب، برخی از تنظیمات و گزینه‌های مودم را دستکاری کرد. آنتن‌های این مودم داخلی هستند ولی کیفیت آنتن‌دهی بسیار بالایی دارد. از کدهای دستوری و پنل ارسال و دریافت SMS پشتیبانی می‌کند.

Huawei E5786: مودم روتر ۴.۵G همراه

یکی دو سالی است که اپراتورهای تلفن همراه ایران شروع به عرضه اینترنت ۴.۵G کردند. هر روز مناطق بیشتری زیر پوشش شبکه ۴.۵G می‌رود. این شبکه‌ها سرعت و کیفیت اینترنت بهتری نسبت به ۴G دارند و برای استفاده از آن باید یک مودم ۴.۵G خریداری شود.

تعداد مودم‌های ۴.۵G زیادی در بازار ایران نیست و چندتایی هم که هستند؛ غالبا دسکتاپ و گران‌قیمت‌اند. مودم روتر E5786 یکی از بهترین مودم روترهای ۴.۵G موجود در بازار ایران است که تنها ۱۵۰ گرم وزن دارد و به راحتی حمل می‌شود.

این مودم در رده Cat.6 است و سرعت دانلود حداکثر به ۳۰۰ مگابیت و سرعت آپلود هم ۵۰ مگابیت است. یک باتری ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی دارد که ۱۰ ساعت شارژ نگه می‌دارد.

قابلیت اتصال دو عدد آنتن خارجی به مودم برای افزایش قدرت آنتن‌دهی وجود دارد. از هر دو فرکانس رایویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز روی وای‌فای پشتیبانی می‌کند و ۱۰ کاربر به طور همزمان می‌توانند به این دستگاه متصل شوند.

چراغ LED ندارد ولی یک صفحه‌نمایش TFT LCD برای نمایش وضعیت شبکه و گزارش برخی پارامترها مانند اتصال وای‌فای، اتصال اینترنت موبایل، سرعت شبکه و غیره دارد. از شیار سیم‌کارت و کارت حافظه میکرواس‌دی هم پشتیبانی می‌کند.

Asus RT-AC88U: روتر بی‌سیم دو بانده گیمینگ

در سال‌های اخیر، روترهای گیمینگ زیادی معرفی و روانه بازار شدند. اگر بخواهیم یکی از بهترین این روترها که البته قیمت اقتصادی هم دارد را معرفی کنیم؛ به روتر بی‌سیم RT-AC88U می‌رسیم.

این روتر در رده AC3200 است و از هر دو باند فرکانسی شبکه‌های بی‌سیم سود می‌برد و روی هر دو هم سرعت بسیار بالایی به نمایش می‌گذارد. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۱۰۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت به مرز ۲۱۶۷ مگابیت می‌رسد.

چهار آنتن خارجی دارد و از MU-MIMO 4×4 بهره می‌برد؛ یعنی اجازه می‌دهد چهار دستگاه به طور اختصاصی و با پهنای‌باند ویژه به روتر متصل و تبادل داده داشته باشند. یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز دارد و ۵۱۲ مگابایت رم و ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش آن را حمایت می‌کنند.

یک درگاه USB 2.0، یک درگاه USB 3.0، یک درگاه WAN و هشت درگاه LAN دارد که همگی یک گیگابیتی هستند.

این تعداد درگاه‌ها می‌توانند بهترین کمک به کسب‌وکارها باشند تا شبکه‌ای ترکیبی از دستگاه‌های کابلی و بی‌سیم راه‌اندازی کنند. این روتر مملو از ابزارها و امکاناتی است که یک کاربر حرفه‌ای شبکه روی روتر بی‌سیم امروزی نیاز دارد.

TP-LINK Talon AD7200: سریع‌ترین روتر بی‌سیم دنیا

در شروع سال ۲۰۱۸؛ چندین روتر سریع‌تر از AD7200 معرفی شدند ولی هنوز در ایران باید این دستگاه را سریع‌ترین روتر بنامیم.

سرعت این روتر در مجموع و روی چند شبکه به مرز ۷.۲ گیگابیت می‌رسد؛ یعنی نزدیک به یک شبکه کابلی ۱۰ گیگابیتی. این روتر از فرکانس ۶۰ گیگاهرتز و استاندارد ۸۰۲.۱۱ad سود می‌برد که سرعت روی آن حدود ۴.۶ گیگابیت است.

روی فرکانس ۵ گیگاهرتز وای‌فای سرعت به مرز ۱۷۳۳ مگابیت و در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز شاهد انتقال اطلاعات با نرخ ۸۰۰ مگابیت خواهیم بود. هشت عدد آنتن خارجی دارد تا هیبت و جلوه ویژه‌ای پیدا کند و بتوانند سرعت‌های بسیار بالا روی شبکه‌های بی‌سیم را جواب‌گو باشد.

۴ درگاه LAN یک گیگابیتی، یک درگاه WAN یک گیگابیتی، ۲ درگاه USB 3.0 و چندین کلید برای مدیریت دستگاه در اختیار خواهید داشت. AD7200 جزو بهترین و سریع‌ترین روترهای دنیا است که مصارف خانگی ندارد و بیشتر برای کارهای سازمانی یا کسب‌وکارها استفاده می‌شود.

عمده سرعت این روتر روی WiGig است که اگر تجهیزات شما ازش پشتیبانی نمی‌کنند؛ خریدش را توصیه نمی‌کنیم و بهتر است به سراغ روترهای بی‌سیم ارزان‌قیمت‌تر با سرعت‌های واقعی‌تر بروید. برای استفاده از چنین روترهایی باید سخت‌افزارهای مناسب در اختیار داشت.

Asus DSL-AC68U: سریع‌ترین مودم روتر ADSL/VDSL

در برخی از شهر و مناطق مخابراتی؛ سرویس اینترنت کابلی VDSL عرضه می‌شود. برای استفاده از این سرویس، نیاز به مودم VDSL است. تولیدکننده‌های محصولات شبکه سعی کردند مودم‌های ADSL و VDSL را با هم ادغام کنند و شما با خرید یک مودم روتر می‌توانید از هر دو سرویس استفاده کنید.

ایسوس DSL-AC68U سریع‌ترین روتر VDSL/ADSL در بازار ایران است و شاید بهترین محصول هم باشد. سرعت وای‌فای این روتر دو بانده و جدید به مرز ۱۹۰۰ مگابیت می‌رسد (رده AC1900) که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۶۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۱۳۰۰ مگابیتی دارد.

یعنی با خرید این مودم روتر هم وای‌فای AC دو بانده بسیار سریعی دارید و هم اینترنت را می‌توانید با مودم‌های ADSL یا VDSL به اشتراک بگذارید.

سه آنتن خارجی اختصاصی دارد و از یک پردازنده دو هسته‌ای و حافظه رم اختصاصی برای اینترنت DSL سود می‌برد که می‌توان سرعت اینترنت را افزایش دهد.

یک درگاه USB 3.0، چهار درگاه اترنت یک گیگابیتی برای LAN و WAN و یک درگاه RJ11 دارد. امکانات نرم‌افزاری زیادی روی این مودم روتر برای استفاده کاربران مهیا شده است و ابزارهای متنوعی برای کنترل و مدیریت شبکه در اختیار دارید.

Asus RT-AC3200: روتر بی‌سیم سه بانده

این روزها، بازار روترهای بی‌سیم بسیار متنوع شده است. انتخاب یک روتر بی‌سیم پرسرعت بسیار سخت‌تر شده و کاربران میان روترهای دوبانده و سه‌بانده در رده‌های مختلف مردد هستند.

اگر تصمیم قطعی خودتان برای خرید یک روتر سه‌بانده را گرفتید؛ روتر RT-AC3200 ایسوس می‌تواند یک انتخاب و خرید خوب باشد. سرعت این روتر در مجموع به مرز ۳.۲ گیگابیت می‌رسد.

یک باند رادیویی ۲.۴ با سرعت ۶۰۰ مگابیت برای استاندارد ۸۰۲.۱۱n و دو باند رادیویی ۵ گیگاهرتز با سرعت ۱۳۰۰ مگابیت روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ac دارد. ۶ آنتن خارجی دارد که سهم هر باند رادیویی ۳ آنتن است و از MIMO 3×3 سود می‌برد.

مجهز به فناوری MU-MIMO و Beamforming است. ۴ درگاه اترنت RJ45 با سرعت یک گیگابیت، ۱ درگاه WAN با سرعت یک گیگابیت، ۱ درگاه USB 2.0 و ۱ درگاه USB 3.0 دارد تا امکانات ارتباطی آن کامل و بی‌کم و کاستی باشد.

این روتر برای بازی‌های آنلاین، استریم ویدیو، مالتی‌مدیا، رندر فیلم و عکس و کارهای سنگین روی شبکه بسیار مناسب است. پردازنده و حافظه رم آن طوری انتخاب شده که از پس ترافیک سنگین شبکه برآمده و بتوانند با کمترین تاخیر یا پینگ شبکه؛ انتقال اطلاعات را انجام دهد.

Linksys EA2750-EU: روتر دو بانده سری N600

اگر در شبکه از دستگاه‌های قدیمی مبتنی بر فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می‌کنید و هنوز امکان سوییچ به استاندارد ۸۰۲.۱۱ac را ندارید؛ می‌توانید یک روتر دو بانده سری N خریداری کنید.

برای نمونه، روتر بی‌سیم EA2750-EU لینک‌سیس از هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند ولی هر دو مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱n هستند. روی هر باند رادیویی هم حداکثر سرعت انتقال اطلاعات به مرز ۳۰۰ مگابیت می‌رسد.

این روتر دو آنتن خارجی دارد و از ۴ درگاه LAN، یک درگاه WAN و یک درگاه USB 2.0 سود می‌برد. یعنی تمام امکانات ارتباطی احتمالی مورد نیازتان را دارد. کلیدهای پاور، وای‌فای و WPS را دارد، از رمزنگاری WPA2 پشتیبانی می‌کند و کلا یک روتر جمع‌وجور برای کاربردهای خانگی و اداری محدود است.

قیمت آن نیز در بازار ایران زیر ۵۰۰ هزار تومان است که تا حدودی اقتصادی است. با خرید این روتر، می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید ولی در عوض دو فرکانس رادیویی دارید و روی هر یک هم می‌توانید سرعتی نسبتا رضایت‌بخش را تجربه کنید.

D-Link DSL-2740U: مودم روتر N300 زیر صد هزار تومان

ممکن است دنبال یک مودم روتر ADSL ساده و تک باندی بگردید که وای‌فای خانگی معمولی هم داشته باشد. ما به شما خرید مودم روتر DSL-2740U را پیشنهاد می‌کنیم.

این محصول چندین سال است که در بازار ایران جزو پرفروش‌ترین تجهیزات شبکه است و کاربری نیست که ازش ناراضی باشد. از سریع‌ترین استانداردها و سرعت اینترنت +ADSL2 پشتیبانی می‌کند و یک وای‌فای ۳۰۰ مگابیتی روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز هم برای استفاده‌های تک نفره و خانگی به شما می‌دهد.

دو آنتن خارجی دارد که به پوشش‌دهی بیشتر فضای خانه کمک می‌کنند و یک درگاه RJ11 برای اتصال کابل تلفن و اینترنت ADSL، چهار درگاه LAN برای اتصال دستگاه‌های شبکه و چندین کلید دارد.

البته، یکی از درگاه‌های شبکه قابلیت WAN هم دارد که می‌توانید یک مودم ADSL جداگانه به آن وصل کنید. نصب و پیکربندی این مودم روتر بسیار ساده است و با توجه به قیمت زیر ۱۰۰ هزار تومانی آن در بازار، طرفداران زیادی دارد.

دی‌لینک یک مدل به‌روزتر از این محصول به نام DSL-2750U نیز دارد که باز هم کارایی و مشخصاتی بسیار مشابه DSL-2740U داشته و در بازار هم پرفروش است.

TP-LINK TL-WR802N: روتر جیبی و مسافرتی

ایام نوروز با سفر و گردشگری و تفریح در طبیعت همراه است. شاید داشتن یک روتر مسافرتی در کیف لپ‌تاپ شما، ایده چندان بدی هم نباشد و بتواند در برخی مواقع شما را نجات دهد. مثلا، وقتی که می‌خواهیم اینترنت موبایل را میان چند دستگاه به اشتراک بگذارید.

روترهای مسافرتی زیادی در بازار ایران یافت نمی‌شود و بهترین روترهای این رده از برندهایی هستند که در ایران فعالیت نمی‌کنند. با این حال، روتر TL-WR802N بهترین و پرفروش‌ترین روتر جیبی و مسافرتی بازار ایران است.

این روتر با استاندارد ۸۰۲.۱۱n و سرعت ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، برای مصارف مسافرتی جواب‌گو است. یک درگاه شبکه RJ45 صد مگابیت و یک درگاه میکرویواس‌بی برای شارژ یا اتصال مودم به دستگاه‌های لپ‌تاپ و کامپیوتر خانگی دارد.

این روتر بسیار کوچک است و حمل آن ساده است. تمام امکانات و قابلیت‌هایی که یک روتر ساده تک بانده دسکتاپ دارد را روی این روتر در اختیار خواهید داشت و با پنل تحت وب پیکربندی و راه‌اندازی می‌شود.

البته، درایور و دیسک نصب هم دارد. از رمزنگاری WPA2 پشتیبانی می‌کند و ابزارهایی مانند کنترل والدین، دسترسی از راه دور، مدیریت محلی، فایروال و فیلترسازی آدرس‌ها دارد.

 

* این مطلب در شماره ۲۰۳ ماهنامه شبکه منتشر شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا