پرونده ویژه

پرونده ویژه: راهنمای خرید مودم دانش‌آموزی و دانشجویی

خرید مودم پرسرعت ویژه کلاس آنلاین

با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰؛ دوباره بساط کلاس‌های آنلاین و آموزش مجازی و اپلیکیشن شاد به راه افتاده است. البته، اکنون دیگر بسیاری از مدارس برای خودشان یک اپلیکیشن اختصاصی نوشتند یا از واتساپ و گوگل دو هم استفاده می‌کنند.

ولی هنوز یک مشکل اساسی پابرجا است و آن اینترنت و مودم پرسرعت مخصوص کلاس آنلاین است. والدین دانش‌آموزان و دانشجویان ده‌ها پرسش دارند و دنبال جوابی برای آن‌ها هستند:

آیا با اینترنت موبایل می‌شود وارد کلاس آنلاین شد؟ اگر اینترنت موبایل را روی لپ‌تاپ یا گوشی دیگری شیر (هات‌اسپات) کنیم چطور؟ سرعت کاهش پیدا نمی‌کند؟

آیا حتما باید برای کلاس آنلاین فرزندمان یک مودم بخریم؟ چه نوع مودمی بخریم؟ مودم همراه یا مودم رومیزی؟ مودم موبایل یا مودم ADSL؟

کدام سرویس اینترنت برای استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان مناسب است؟ از کدام اپراتور و شرکت اینترنت بخریم؟

اگر در منطقه‌ای هستیم که آنتن‌دهی موبایل خوب نیست؛ چه مودمی بخریم که فرزند دانش‌آموز ما بتواند وارد برنامه شاد شود؟

فهرست این پرسش‌ها بی‌پایان است ولی ما در پرونده ویژه زیر؛ مجموعه‌ای از مقالات نوشته شده روی سایت شبکه‌چی در چند سال اخیر به بهانه همین پرسش‌ها را جمع‌آوری کردیم تا شاید راهنمای خریدی برای پدرها و مادرها در شروع سال تحصیلی جدید باشد.

ما هم آرزو می‌کنیم هرچه زودتر کرونا از میان انسان‌ها و جوامع ریشه‌کن شود تا همه دانش‌آموزان و دانش‌جویان سر کلاس‌های حضوری مدرسه و دانشگاه برگردند و مشکلات آموزش‌های مجازی کاهش پیدا کند.

هر کدام از مقالات زیر به نظرتان مفید آمد؛ می‌توانید روی تیتر آبی رنگ آن ضربه زده یا کلیک کنید تا باز شود:

معرفی سرویس‌های اینترنت +ADSL2 ویژه دانش‌ آموزی و دانشجویی

در آستانه شروع سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها هستیم. برای دومین سالی است که آموزش مجازی و آنلاین در دستور کار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار دارد و به خاطر کرونا ناچار هستند از خانه و با لپ‌تاپ و گوشی موبایل وارد کلاس‌های درس شوند.

آموزش مجازی و آنلاین به اینترنت و وای‌فای نیاز دارد و بدون داشتن یک سرویس اینترنت خوب و پرسرعت، نمی‌توان هیچ لذتی از آموزش برد یا چیزی آموخت.

اگرچه بسیاری از والدین و دانش‌آموزان و دانشجویان متکی به اینترنت موبایل هستند که در ایران راحت‌تر در دسترس قرار می‌گیرد ولی ارزان‌ترین و مناسب‌ترین اینترنت برای این مصارف، سرویس‌های اینترنت ADSL و VDSL است.

آیا دانش‌آموزان به مودم نیاز دارند؟

بچه‌ها حسابی درگیر برنامه شاد و آموزش مجازی و ارتباطات آنلاین هستند. والدین هم پرکارتر از آن‌ها درگیر گوشی موبایل مناسب برنامه شاد، لپ‌تاپ و تبلت و سیم‌کارت دانش‌آموزی و البته اینترنت! بسیاری از والدین از سیم‌کارت دانش‌آموزی روی یک گوشی تلفن همراه برای برنامه شاد و آموزش آنلاین استفاده می‌کنند تا هم از اینترنت رایگان برخوردار باشند و هم بتوانند نظارت و کنترلی روی فعالیت‌های فرزندشان داشته باشند.

در این میان، سوالی که برخی از والدین در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند؛ خرید مودم برای دانش‌آموزشان است. آیا فرزندشان به مودم برای اتصال به اینترنت نیاز دارد؟ چه نوع مودمی باید خریداری شود و چگونه از آن استفاده کنند؟

پیشنهاد ۵ مودم ۴G زیر ۱.۵ میلیون تومان برای دانش‌آموزان و دانشجویان

متاسفانه، مودم‌های فورجی به پیروی از سایر اجناس، گران شدند. مودمی که شاید سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان بود؛ در مهرماه ۹۹ به بالای دو میلیون تومان رسیده است.

تقریبا همه مودم‌های فورجی خوب بازار، قیمت‌های بالایی دارند و خریدشان برای هر خانواده‌ای امکان‌پذیر نیست. ولی هنوز در بازار می‌شود چند مودم فورجی خوب پیدا کرد تا با سیم‌کارت همه اپراتورهای موبایل کار کرده و اینترنت چند دستگاه را تامین کنند.

راهنمای خرید بهترین مودم برای روستاها و نقاط دور افتاده

داستان خرید مودم برای نقاطی که وضعیت آنتن‌دهی خوبی ندارند؛ بسیار متفاوت از خرید مودم برای استفاده در شهرها و نقاط پر جمعیت با قدرت آنتن‌دهی بالا است.

در روستاها، حاشیه شهرها، نقاط دور افتاده و صعب‌العبور، به علت نصب تعداد آنتن‌های BTS موبایل کمتر، سیگنال‌های کمتری در هوا منتشر شده و غالبا فاصله زیادی با کاربران دارند. به همین دلیل، نیاز به مودم‌های با بالاترین قدرت آنتن‌دهی در این مناطق داریم.

بهترین مودم‌های جیبی و همراه ۴G زیر ۲ میلیون تومان

مودم‌های ۴.۵G همگی قیمت‌هایی بسیار بیشتر از ۲ میلیون تومان دارند. بنابراین؛ در این محدوده قیمتی فقط باید به مودم‌های ۴G فکر کرد.

مودم جیبی فورجی در رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت است. این مودم‌ها غالبا از وای‌فای تک باند بهره می‌برند و ظرفیت باتری بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی‌آمپرساعت دارند. با این ظرفیت باتری‌ها بین ۶ الی ۸ ساعت شارژ می‌دهند. از نظر اندازه و وزن در وضعیت مطلوبی هستند و شما می‌توانید آن‌ها را با خود همه‌جا ببرید یا در کیف و کوله حمل کنید.

۵ مودم جیبی ۴G خوب زیر ۱ میلیون تومان (ویژه دانش‌جویان و دانش‌آموزان)

بیش از ۹۲ درصد کاربران اینترنت در ایران را کاربران موبایل تشکیل می‌دهند و طبیعی است که اکنون بازار مودم‌های جیبی و همراه ۴G LTE بسیار داغ و پرفروش باشد. در بسیاری از خانه‌ها، به جای اینترنت ADSL شاهد اینترنت موبایل هستیم و به جای استفاده از یک مودم ADSL، یک مودم همراه یا رومیزی ۴G LTE جا خوش کرده است.

به‌ویژه، در یک سال اخیر و با شیوع ویروس کرونا، استفاده از اینترنت و مودم موبایل افزایش یافته است. خانواده‌ها برای اتصال فرزندان‌شان به اینترنت سراغ خرید مودم‌های جیبی فورجی رفتند تا به سادگی و انداختن یک سیم‌کارت روی مودم، بتوانند اینترنتی نسبتا سریع و مناسب در اختیار آن‌ها قرار دهند.

بررسی مودم ۴G جی یو JMR541: مناسب دانش‌آموزان و دانشجویان و کاربران خانگی

مودم‌های هندی جی یو (JIO) با بسته‌بندی شیک و امکانات جالب، به یکی از مناسب‌ترین مودم‌های ۴G بازار ایران تبدیل شدند.

دو مدل از مودم‌های این برند در بازار ایران هست. جی یو JMR541 و جی یو M2S که هر دو قیمت شاید بتوان گفت مناسبی برای بازار این روزهای ایران دارند. هنگامی که مودم‌های ۴G همگی قیمتی بالای ۲ میلیون تومان دارند؛ این مودم‌ها زیر ۱.۵ میلیون تومان بوده و بارقه‌ای امید را در دل کاربران برای خرید یک مودم فورجی همراه زنده نگه داشتند.

پیشنهاد خرید ۱۲ مودم مناسب استریم ویدئو، آموزش مجازی، ویدئو کنفرانس و تماس تصویری

برخی از کاربران تصور می‌کنند با یک مودم ساده تک بانده و قدیمی که حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت دارد؛ می‌توانند در جلسات آنلاین شرکت داشته باشند یا هر روز چندین ساعت آموزش مجازی و کلاس آنلاین بروند. نهایتا به دنبال تعویض اینترنت یا افزایش سرعت آن هستند.

این تصور قطعا اشتباه است. در دنیا، روترهای بی‌سیم در کنار مودم‌ها قرار می‌گیرند تا قابلیت‌هایی مانند استریم ویدئو را فراهم کنند. یک مودم و روتر باید برای استریم ویدئو و صوت مشخصاتی داشته و از ویژگی‌هایی برخوردار باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا