نقد و بررسی

بررسی مودم روتر بی سیم adsl2 تندا مدل d301 v4

کنکاش در علت فروش بالای مودم D301 طی ماه‌های اخیر

معمولا در چند وقت اخیر، سراغ مودم‌های ADSL نرفتم؛ چون فناوری و تاریخ مصرف‌شان را تمام شده می‌دانم. بیشتر تمایل دارم بازار به سمت خرید مودم‌های فیبر نوری یا حداقل مودم‌های VDSL برای اینترنت ثابت برود.

اما برایم جالب بود چرا در ماه‌های اخیر، فروش مودم روتر بی سیم ADSL2 تندا مدل D301 V4 این قدر بالا رفته و ناگهان یکی از محبوب‌ترین مودم‌های ADSL بازار ایران شده است.

همین کنجکاوی من را به سمت بررسی این مودم و دقت در مشخصات و ویژگی‌های آن کشاند و سبب نوشتن درباره یک مودم ای دی اس ال پس از سال‌ها کرد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مودم ADSL/VDSL خوب زیر ۱.۵ میلیون تومان بازار ایران

متاسفانه، انگار هرگز قرار نیست دوران اینترنت و مودم‌های ADSL در بازار ایران به پایان برسد و هر سال می‌گوییم شاید امسال دیگر مودم‌های ADSL پرفروش نباشند ولی باز دوباره می‌بینیم که مردم به ناچار خریدار و متقاضی ADSL هستند.

چرا مودم تندا D301 خوب می‌فروشد؟

با نگاهی به مشخصات مودم تندا D304، دیدم یک مودم ADSL2 معمولی و با مشخصاتی رایج در مودم‌های دهه ۲۰۱۰ است. حتی این مودم از استاندارد VDSL هم پشتیبانی نمی‌کند تا شاید مانند مودم‌های تی پی لینک TD-W9960 و تی پی لینک TD-W9970 یا حتی زولتریکس ZXC-V224 پرفروش شود.

مودم تندا D301

گفتم شاید وای فای دو بانده و نسل ۸۰۲.۱۱ac دارد و این ویژگی باعث محبوبیت و فروش بیشتر آن شده است؛ عاملی که مودمی مانند دی لینک DSL-G2452DG/ME را سر زبان‌ها انداخت. اما مودم تندا D301 همان وای فای تک باند ۸۰۲.۱۱n قدیمی مودم‌های هم رده خود را دارد.

در نهایت تصور کردم شاید به ویژگی VPN مجهز است و در پنل کاربری آن می‌توان وی پی ان ست کرد؛ ویژگی که این روزها به شدت پر متقاضی و فاکتور بزرگی برای فروش مودم‌ها است. اما دوباره ناامید شدم چون در پنل کاربری مودم D301 حتی در نسخه v4 خبری از تنظیمات VPN نیست.

تندا D301 V1

مودم روتر بی سیم adsl2 تندا مدل d301 v4 کاملا یک مودم ADSL معمولی است: پشتیبانی از اینترنت ADSL و ADSL2، وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n، دو آنتن خارجی با قدرت ۵ سی بل و سه درگاه لن RJ45 صد مگابیتی در کنار یک درگاه تلفن ثابت RJ11.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم‌های تی‌پی‌لینک TD-W9960 و TD-W9970 چیست و کدام‌یک را بخریم؟

حتی این مودم یک درگاه USB ندارد که بخواهیم به آن دل خوش کنیم یا مثلا درگاه‌های شبکه اترنت RJ45 هزار مگابیتی ندارد که باز بگوییم خوب مقداری به‌روز است.

اولین نسخه مودم تندا D301 سال ۲۰۱۳ عرضه شده و از پردازنده برودکام BCM6318 با فقط ۸ مگابایت رم و ۳۲ مگابایت حافظه فلش سود می‌برد. تراشه وای‌فای این مودم نیز برودکام BCM43217T است.

تندا مدل D301 V4

به نظرم آن چیزی که باعث شده این مودم در مدت کوتاهی، به فروش خوبی دست پیدا کند؛ قیمت آن است. فاکتوری که اتفاقا در ایران هنوز پر زور است و حرف نخست را در بازار مودم می‌زند. یعنی هر مودمی که ارزان‌تر باشد؛ فروش بیشتری می‌کند.

خرید مودم تندا D301 V4

در حالی‌که رقبای مودم تندا از قیمت‌های ۵۰۰ هزار تومان به بالا شروع می‌شوند و مودم‌های + ADSL2معروف بازار قیمت‌هایی ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومانی دارند؛ شما می‌توانید مودم تندا D301 V4 را با قیمتی ۴۰۰ هزار تومان و حتی پایین‌تر خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: چرا مودم +ADSL2 دی‌لینک DSL-124 این‌قدر محبوب و پرفروش شده است؟

بله، قیمت باورنکردنی این مودم در مقایسه با مودم‌هایی مانند تی‌پی‌لینک TD-W9960، زولتریکس ZXC-V224، تی‌پی‌لینک TD-W8961N، دی لینک DSL-2740U، نتربیت NV-2030N و حتی نتربیت ND-4230N که قیمتی ۴۳۰ هزار تومانی دارد؛ باعث شده به سرعت تبدیل به یک مودم پرفروش و محبوب در بازار شبکه شود؛ بدون اینکه ویژگی شاخص خاصی داشته باشد.

مودم d301

البته، در پنل کاربری تحت وب این مودم، می‌توانیم ویژگی‌هایی مانند کنترل والدین، فیلتر آدرس IP، فیلتر آدرس MAC، فیلتر آدرس URL، پورت فورواردینگ، Port Triggering DMZ، ویرژوال سرور، پشتیبانی از آدرس IPv4 و IPv6، پشتیبانی از IPTV و اکسس کنترل را ببینیم ولی باز در اغلب مودم روترهای +ADSL2 بازار این ویژگی‌ها در دسترس هستند.

داشتن کلید روشن/خاموش و کلید فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی وای‌فای در کنار کلیدهای WPS و Reset را می‌توان یک مزیت برای تندا دی ۳۰۱ ورژن ۴ دانست ولی باز نمی‌توانند باعث پر فروش شدن چنین مودمی شوند.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم‌های دی‌لینک ۲۷۴۰U و ۲۷۵۰U چیست و کدام‌یک را بخریم؟

آداپتور برق این مودم نیز ۹ وات با ۶۰۰ میلی آمپر است و آن‌طور که سایت تندا می‌گوید از رمزنگاری WPA/WPA2 و وایرلس مک فیلترینگ سود می‌برد.

چرا نباید مودم روتر ADSL2 Plus تندا D301 V4 را بخریم؟

اینکه آیا در سرعت اینترنت بین مودمی مانند تندا D301 با مودمی مانند تی‌پی‌لینک ۹۹۷۰ فرقی هست یا خیر؛ جواب مشخص است. من می‌گویم فرقی نیست!

پس، چرا نباید مودم ۴۰۰ هزار تومانی را خریداری و به جای آن سراغ مودمی ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومانی یا حتی بالای یک میلیون تومانی برویم؟

مودم روتر ADSL2 Plus تندا D301 V4

من چند دلیل واضح دارم:

۱- مودم‌های +ADSL2 عمر خود را سپری کرده و سال‌ها است در کشورهای دیگر به موزه اینترنت سپرده شدند ولی در ایران، انحصار مخابرات و سرعت پایین اینترنت، دست‌های پشت پرده، تجارت ارزان و کیسه‌ای مودم‌های ADSL و قدرت خرید ضعیف مردم باعث شده است؛ هنوز این مودم‌ها در بازار خرید و فروش شوند.

۲- اگر می‌خواهیم در سال ۱۴۰۱ یک مودم برای اینترنت ثابت خریداری کنیم؛ حداقل باید مودم GPON یا مودم VDSL باشد و صرف خرید یک مودم ADSL حتی اگر اینترنت خانه ما بیشتر از ADSL را پشتیبانی نمی‌کند؛ اصلا منطقی نیست. با پول بیشتر، یک مودم ADSL/VDSL بخرید تا اگر چند ماه دیگر، به شما اینترنت VDSL دادند؛ نیازی به تعویض مودم نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین مودم‌های VDSL بازار ایران

۳- وای‌فای برای من بسیار مهم‌تر از اینترنت است. یعنی قابلیت‌های روتری یک مودم را بیشتر ارزش‌دهی می‌کنم تا اینکه مودم ADSL است یا مودم VDSL است یا GPON فیبر نوری! در زمانه‌ای هستیم که هریک از ما در خانه چندین دستگاه نیازمند اتصال به وای فای داریم و دیگر وای فای تک بانده قدیمی ۸۰۲.۱۱n پاسخ‌گو نیست.

پس، اگر هم بخواهم یک مودم ADSL بخرم؛ ترجیح می‌دهم مودمی با وای فای دو بانده باشد. شاید بگویید خوب با اینترنت ADSL سرعت ۱۶ مگ، باند فرکانسی دوم ۵ گیگاهرتز به چه دردی می‌خورد؟

من می‌گویم بارها تست کردیم و دیدیم که سرعت اینترنت حتی ADSL روی فرکانس ۵ گیگاهرتز بیشتر است.

بنابراین، اگرچه خرید مودم تندا D301 برای کاربران خانگی و احتمالا خانواده‌هایی که از قشر ضعیف و کم درآمد هستند؛ یک ایده‌آل محسوب می‌شود ولی بهترین مودم ADSL بازار نیست یا خرید آن به کاربرانی که اهل دانلود، استریم، بازی و کارهای سنگین با اینترنت هستند؛ اصلا توصیه نمی‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا